Hyresgäster slipper uppsägning

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2016 08:00 CEST

Två grannar i Blekinge blev uppsagda av sin hyresvärd. Hyresgästföreningen hjälpte dem att ta strid mot uppsägningen och nu slipper de lämna sina hem.

Hyresgästerna, som båda hyr sin bostad av en hyresvärd i Blekinge, blev överraskade när de fick varsin uppsägning i brevlådan. Hyresvärden ville att de skulle flytta och hade sagt upp dem. Grannarna vände sig till Hyresgästföreningen och fick hjälp att bestrida uppsägningen.

– Som hyresgäst har man ett väldigt starkt besittningsskydd, som innebär att man inte kan bli tvingad att flytta om det inte finns starka skäl, säger Chadi Elazzeh, jurist på Hyresgästföreningen.

Att få en uppsägning från sin hyresvärd innebär inte alltid att man som hyresgäst måste flytta. En hyresgäst kan alltid bestrida uppsägningen och ärendet prövas då i domstol. För att vinna ett sådant ärende behöver hyresvärden ha sakliga skäl till uppsägningen, till exempel att hyresgästen inte betalat hyran. Sådana skäl finns inte i det här fallet.

Hyresvärden ville fortfarande att grannarna skulle flytta och drev saken vidare till tingsrätten. Chadi Elazzeh anmälde sig som grannarnas ombud, men hyresvärden drog då tillbaka sin ansökan.

– Att hyresvärden drog tillbaka sin ansökan innebär att grannarna slipper lämna sina hem, vilket de så klart är mycket glada för. Hyresvärden får också ersätta hyresgästerna för deras rättegångskostnader, säger Chadi Elazzeh.

Chadi Elazzeh, jurist på Hyresgästföreningen
E-post: chadi.elazzeh@hyresgastforeningen.se