Hyresgästföreningen har lyckats påverka politiker i Norrköping

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2013 13:46 CET

Hem & Hyra presenterar i dag en undersökning på sin hemsida, som visar hur Hyresgästföreningen har lyckats med kampanjen ”Ska det se ut så här?” i Norrköping.

Den visar på ett strålande resultat för kampanjen.

Tidningen har gjort en enkätundersökning bland politikerna i kommunfullmäktige. Den visar att hela 92 procent känner till kampanjen och att 15 procent av ledamöterna har påverkats av budskapet och till och med ändrat uppfattning.

Enligt vårt sätt att se det kan det knappast bli bättre. Det är beslut tagna av politikerna i majoritet som kampanjen vänder sig mot. Däremot riktar vi oss till allmänheten för att få stöd i våra frågor. Att få politiker att ändra uppfattning är visserligen ett mål, men att så många som 15 procent faktiskt lyssnar på oss redan överträffar våra förväntningar.

Det är en siffra som motsvarar så gott som samtliga fullmäktigeledamöter som sitter för Kristdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet tillsammans.

Flera politiker är citerade, en av dessa ärSylva Bjurhamn Hedell (FP):

”Jag har inte tänkt så mycket på det hela förut, men kampanjen har fått mig att fundera över Hyresbostäders ekonomi och om inte kommunen tar ut för mycket.”
Enligt en politiker som är kritisk till kampanjen ska flera fullmäktigeledamöter ha lämnat Hyresgästföreningen. Det anser vi väger lättare än det faktum att vi fick 300 nya medlemmar i Norrköping, bara under oktober månad i år. Detta visar också att vi har agerat rätt.

Kampanjen har kostat en del, både i reda pengar och framför allt i ideella insatser. Hyresgästföreningen kan naturligtvis inte avslöja enskilda avtal och därför inte exakt vad kampanjen kostat. Vi kan dock konstatera att det vår uppgift att använda medlemspengarna på bästa sätt, det vill säga för att driva frågor som gagnar hyresgäster. Vad skulle vi annars ha dem till?

Kampanjen ”Ska det se ut så här?” handlar om att Hyresgästföreningen är kritisk till att kommunen tar mångmiljonbelopp från sitt kommunala bostadsbolag, trots att pengarna behövs till såväl underhåll som nyproduktion i bolaget.

Björn Johansson

ordförande