Hyreshöjningar i Jönköping på rimlig nivå

Vätterhem är ett bolag som lyssnat på Hyresgästföreningen och nu tagit sitt ansvar.

En överenskommelse har träffats som innebär att hyrorna höjs den 1 januari med 1,15 %.  För en lägenhet på 65 kvm ger det en snitthöjning på 55 kronor per månad.

Inför årets hyresförhandlingar har Hyresgästföreningen manat landets fastighetsägare att ta ansvar och visa återhållsamhet i sina hyreskrav.  Prisutveckling och räntor kommer under nästa år att vara låga och utöver dessa kostnader finns det inte någon ekonomisk utveckling som påverkar hyresnivån. Att hyresutvecklingen hålls på rimliga nivåer har en stor samhällsekonomisk betydelse.

Vätterhem har tagit till sig av Hyresgästföreningens uppmaning till återhållsamhet. Efter diskussioner mellan parterna har man kommit fram till att 2015 års hyresjustering endast innehåller kompensation för kommunala taxor och lönehöjningar.  Kostnader som är svåra att påverka. Vidare är parterna överens om en extra satsning på boinflytande.

– Vi är glada att kunna presentera en uppgörelse som ger låga hyresförändringar för 2015. I år har hyresmarknadens parter en skyldighet att komma överens om låga hyresjusteringar och därmed ta sitt kollektiva ansvar för hyresgästernas kostnadsökningar. I och med dagens överenskommelse kan vi se att både Hyresgästföreningen och Vätterhem tar detta ansvar och säkerställer samtidigt bolagets utveckling, säger Joel Ahonen, förhandlare i Hyresgästföreningen.

– När vi har ett historiskt lågt ränteläge i kombination med en mycket låg eller obefintlig inflation är det hög tid att det även kommer hyresgästerna till del. Vi ser att det är möjligt att på ett ansvarsfullt sätt hålla tillbaka på hyresökningarna, och kommer att göra vad vi kan för att få även andra fastighetsägare att ta sitt ansvar, säger Björn Johansson, ordförande Hyresgästföreningen region Sydost.

– Det duger inte att vanemässigt komma och förvänta sig att hyresgästerna ska öppna plånboken oavsett hur omvärlden ser ut, säger Björn Johansson.

För mer information kontakta:

Joel Ahonen, förhandlingsledare Hyresgästföreningen

Telefon: 036 - 30 49 04