Lyxigt att bo i hyresrätt

93 procent av de som äger sin bostad kommer att sysselsätta sig med något renoveringsprojekt i sommar, enligt företaget Hornbach. Jag kommer att sitta i solen och läsa en bok. Det är inte så dumt att bo i hyresrätt, när man slipper underhålla huset själv. De är några stycken i Nässjö som valt att bo i hyresrätt och de har många anledningar till det.

Jag möts ofta av förvåning eller en negativ inställning när jag talar om att jag bor i hyresrätt. Det är fascinerande att många aktörer på bostadsmarknaden verkar se på hyresrätten som en dålig boendeform, ett sista val för dem som inte har råd att själva äga sitt boende. Ännu mer fascinerande är det att det mycket ofta går att dra en parallell mellan den som argumenterar emot hyresrätten och den som inte själv bor i hyresrätt. Det faktumet i sig tycker jag säger en hel del.

Alla är inte intresserade av att äga och framför allt inte av att sköta en villa. Bara i Nässjö är det trots allt väldigt många som faktiskt valt att leva lite bekvämare i en hyresrätt, där de betalar för servicen att någon annan sköter huset de bor i.

Jag kan räkna upp många exempel, men här kommer några av dem. När grannen med villa rensar ogräs var och varannan dag, sitter jag i solen och läser en bok. När grannen målar huset, går jag på gårdsfest. Enligt en undersökning från företaget Hornbach kommer 9 av 10 av de som äger sin bostad att sysselsätta sig med något renoveringsprojekt i sommar. Jag vill hellre gå och bada.

Det ses som lite lyx att bo på hotell, eftersom man då slipper göra saker som att städa och laga frukost själv. Jag funderar på varför det i så fall inte anses som en lyx att bo i en lägenhet där man just slipper att göra saker. Visserligen får jag laga frukosten själv, men jag sparar oändligt många timmar och bekymmer när jag inte behöver underhålla huset eller klippa den där snabbt växande gräsmattan.

Så nej tack, Nässjös villaägare får gärna bygga altaner och måla sina fasader hela sommaren. Jag respekterar förstås att en del vill bo i villa och tycker det är kul. Men jag föredrar friheten med hyresrätt.

Björn Johansson
Ordförande Hyresgästföreningen region Sydost