Sparar miljoner åt hyresgästerna

I region Sydost, där Jönköpings län ingår, har Hyresgästföreningen under året sparat över två miljoner kronor åt sina medlemmar. Ett exempel är ett ärende i Jönköpings län där en hyresgäst fick en faktura reducerad, tack vare Hyresgästföreningen.

I region Sydost har den juridiska enheten under året sparat över två miljoner kronor åt sina medlemmar. Regionen består av Jönköpings län, Kronoberg, Östergötland, Gotland, Kalmar län och Blekinge.

– Vi har räknat ihop alla pengar som vi tillsammans har sparat åt våra medlemmar. Det kan antingen vara så att vi har sett till att en hyresgäst har fått kompensation från hyresvärden, eller att vi har fått ett krav från hyresvärden att bli mindre än vad som krävdes från början, säger Zeljko Kranjec som är enhetschef över den juridiska gruppen i regionen.

Ett exempel där Hyresgästföreningen sparat pengar åt sina medlemmar finns i Jönköpings län, där en hyresgäst fick en faktura på 60 000 kronor av sin hyresvärd.

Hyresvärden hade glömt att ta betalt för den el som hyresgästen skulle betala och ville nu ha de uteblivna betalningarna för flera år tillbaka. Hyresgästen blev förvånad över fakturan och kontaktade Hyresgästföreningen för att få hjälp.

Chadi Elazzeh, jurist på Hyresgästföreningen, hjälpte till att föra en diskussion om förlikning med hyresvärden. Parterna kom överens om att hyresgästen endast skulle betala en del av fakturan, eftersom både parterna hade haft en del i det hela. Hyresgästen hade skrivit under ett hyresavtal där det framgick att elen skulle betalas separat, samtidigt som hyresvärden inte hade debiterat för elen. Överenskommelsen innebar att hyresgästen sparade nästan 40 000 kronor.

– Hyresgästen var nöjd med överenskommelsen vi gjorde och det känns alltid kul att kunna göra våra medlemmar nöjda, säger Chadi Elazzeh.

Vid frågor, kontakta gärna:
Zeljko Kranjec, enhetschef juridik region Sydost
E-post: zeljko.kranjec@hyresgastforeningen.se