Sparar miljoner åt hyresgästerna

I region Sydost, där Kalmar län ingår, har Hyresgästföreningen under året sparat över två miljoner kronor åt sina medlemmar. Ett exempel är ett ärende i Kalmar län där en hyresgäst fick ersättning i samband med en vattenskada, tack vare Hyresgästföreningen.

I region Sydost har den juridiska enheten under året sparat över två miljoner kronor åt sina medlemmar. Regionen består av Kalmar län, Östergötland, Jönköpings län, Kronoberg, Gotland och Blekinge.

– Vi har räknat ihop alla pengar som vi tillsammans har sparat åt våra medlemmar. Det kan antingen vara så att vi har sett till att en hyresgäst har fått kompensation från hyresvärden, eller att vi har fått ett krav från hyresvärden att bli mindre än vad som krävdes från början, säger Zeljko Kranjec som är enhetschef över den juridiska gruppen i regionen.

Ett exempel där Hyresgästföreningen sparat pengar åt sina medlemmar finns i Kalmar län, där en hyresgäst råkade ut för en vattenskada i sin lägenhet.

Hyresgästen som under en period inte kunde använda varken toalett eller dusch i sin lägenhet, hörde av sig till Hyresgästföreningen för att få hjälp med ersättning. Katja Flodin, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen, hjälpte hyresgästen att räkna ut vilken ersättning som var rimlig, och efter kontakt med hyresvärden fick hyresgästen en ersättning på nästan
9 000 kronor.

– Det är så klart oerhört jobbigt att inte ha ett fungerande badrum i sin bostad, så jag är glad att hyresgästen fick en bra ersättning och det passar ju dessutom bra att den kommer lagom till jul, säger Katja Flodin.

Vid frågor, kontakta gärna:
Zeljko Kranjec, enhetschef juridik region Sydost
E-post: zeljko.kranjec@hyresgastforeningen.se