Tvångsförvaltning i Överum

Avstängd el, trasig tvättmaskin och brister som inte åtgärdas; hyresvärden Miguel de Paula har under en längre tid misskött sin fastighet på Masugnsgatan 7 i Västervik. Nu begär Hyresgästföreningen tvångsförvaltning.

Både Hyresgästföreningen och Västerviks kommun har under en längre tid haft problem med fastigheten på Masugnsgatan 7 i Västervik. Hyresgästföreningen har fått samtal från hyresgäster som är frustrerade över att inget händer.

– Hyresvärden har misskött huset under en lång tid och vi ser heller inga tecken på att han försöker bättra sig. Vi känner därför att vi måste agera för att hjälpa hyresgästerna och har nu lämnat in en ansökan om tvångsförvaltning till Hyresnämnden, säger Ingrid Buskas, jurist på Hyresgästföreningen.

Mellan augusti 2015 och september 2016 har hyresgästerna sex gånger fått information om att elen i huset skulle stängas av, på grund av att hyresvärden inte betalat räkningen. Två gånger har det gått så långt att elen stängts av. På grund av en trasig värmepanna fick hyresgästerna frysa i nästan tre månader, innan hyresvärden åtgärdade bristen. Det finns heller inga tvättmöjligheter i den gemensamma tvättstugan sedan en tid tillbaka. En barnfamilj i huset berättar att de får tvätta för hand.

– Jag förstår att det är en jättejobbig situation för hyresgästerna, de ska inte behöva tåla detta och jag hoppas att det nu blir en förändring, säger Ingrid Buskas.

En tvångsförvaltning innebär att en annan hyresvärd under en viss period tar över ansvaret för huset. Alla hyror går till den tillfälliga hyresvärden som får använda pengarna till att åtgärda bristerna i huset.

Ingrid Buskas, jurist på Hyresgästföreningen
E-post: ingrid.buskas@hyresgastforeningen.se