Värnamo har dyrast vatten och avlopp i länet

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2014 09:13 CEST

Värnamo har dyrast vatten och avlopp i länet

Kostnaden för vatten och avlopp har i snitt höjts med 1.6 procent i Jönköpings län, vilket är en ganska måttlig prisökning. Dock är skillnaderna mellan kommunerna väldigt stora. I Värnamo får man betala drygt 2 200 kronor mer per år för vatten och avlopp, än i Mullsjö. Värnamo står även för länets högsta höjning i år med åtta procent.

– Det är mycket märkligt att det ska skilja så här mycket mellan kommunerna. Att Värnamo har höjt priset med åtta procent känns väl häftigt, säger Urban Jönsson, ledamot i regionstyrelsen Hyresgästföreningen region Sydost.

Kommuner med högst kostnad för en vanlig trerumslägenhet
Värnamo  4 934 kronor/år

Sävsjö  4 922 kronor/år

Aneby  4 590kronor/år

Kommuner med lägst kostnad för en vanlig trerumslägenhet
Mullsjö  2 724 kronor/år

Jönköping  3 047 kronor/år

Gnosjö  3 208 kronor/år

För mer information kontakta:
Urban Jönsson, ledamot i regionstyrelsen Hyresgästföreningen region Sydost, 0706-99 04 26

Fakta om rapporten:

I Nils Holgersson-rapporten ”flyttas” en flerbostadsfastighet genom landet och kostnaderna för el och fjärrvärme, sophämtning, vatten och avlopp jämförs. Årets resultat presenteras i omgångar.

Organisationerna bakom rapporten:

Fastighetsägarna, HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO. EKAN-gruppen gör faktainsamling, sammanställning och analys av materialet. Prisjämförelser mellan kommuner samt mellan leverantörer finns på www.nilsholgersson.nu

Kommentarer (0)