Vi sadlade om till orange

Igår färgade Hyresgästföreningen cyklarna runt om i Kronobergs län orange, något vi kallar för sadelupproret. Aktionen var lyckad och tillsammans kunde personal och förtroendevalda visa vägen bort från marknadshyror.

— Det roliga är att gjorde det tillsammans i hela landet samtidigt, säger Anita A-son Landegren vice ordförande i regionen

Aktionen som pågick runt om i hela Sverige under onsdagen den 22 augusti anordnades för att påtala riskerna med att införa marknadshyror. Flera tusen sadelskydd delades ut.

Det är flera partier som inför valet annonserat att de vill införa marknadshyror, eller friare hyressättning som de ibland väljer kalla det. Enligt Hyresgästföreningen vore det inte bra för landets hyresgäster, som i verkligheten riskerar drabbas av kraftiga hyreshöjningar.

— Vi gör just nu en storsatsning för att människor ska få upp ögonen för detta. Man har rätt till en bostad med förhandlad hyra, fortsätter Landegren.

Under gårdagen tömde Hyresgästföreningen kontoren. Tillsammans kunde personal och förtroendevalda gå genom staden för att pryda cyklarna med sadelskydd. Under fanns det en lapp med information om hur vi ställer oss till marknadshyror.

Sadelskydden är vackert orange och tanken var att det ska lysa färgstarkt och locka cykelägare till läsning. Efter dagen kunde våra följare på Facebook konstatera att vi utifrån bilderna hade lyckats.

— Detta är bara början, nästa vecka väntas Godisupproret, säger Anita A-son Landegren, vice ordförande i regionen, som är väldigt nöjd med resultatet.

Mer information om nästa aktion kommer inom kort.

För mer information om gårdagens sadeluppror kontakta:

Anita A-son Landegren, vice ordförande i regionen

• kronoberg