Folkrörelsen i våra hjärtan – tillsammans gör vi skillnad. Eller?

Folkrörelserna i Sverige är många och påverkar samhället i stor utsträckning. I Almedalen möttes Hyresgästföreningen region västra Sverige och ABF i ett samtal om folkrörelsernas framtid.

Hyresgästföreningen har svårt att rekrytera unga. ABF har andra medlemsorganisationer som upplever samma sak. Hur ska folkrörelserna kunna fortsätta axla ansvaret i civilsamhället om engagemanget minskar? I Hyresgästföreningen går det totala medlemsantalet upp, men liksom i ABF är medelåldern relativt hög bland förtroendevalda.

Varför tror ni att unga inte vill engagera sig i folkrörelser?

- Engagemang saknas egentligen inte, men det saknas engagemang att gå med i en förening, menar Maria Sjöholm, förtroendevald i Hyresgästföreningen i västra Sverige. Unga engagerar sig för enskilda frågor, men inte föreningar med stadgar och styrelsearbete.

Monica Widman-Lundmark, förbundssekreterare i ABF, ser liknande tendenser inom ABF.

-Vi måste jobba för att vara attraktiva, annars vi får inte unga att ge oss sin tid och kraft. Unga människor är engagerade och vill, men det sker inte på samma sätt som tidigare.

Håller folkrörelserna som vi känner dem på att dö ut?

- Vi måste själva rannsaka oss, hur tar vi hand om de här nya som växer upp nu? Vilka system inbjuder vi dem till? Det måste ju vara lockande att vara med hos oss, menar Hasse Kvint, förtroendevald i Hyresgästföreningen i västra Sverige.

Monica är inne på samma resonemang:

- Väldigt få går med i en förening för att stadgarna var så himla häftiga. Eller för att man längtar till nästa årsmöte. Men vi behöver systemen, för de säkerställer demokratin. Vi behöver dock bli bättre på att visa varför till exempel stadgar är nödvändigt. Stadgar är som ett äktenskapsförord. När vi inte är överens, så är det dem vi ska hålla oss till. Annars fungerar inte den demokratiska processen med årsmöten och val till styrelser.

Lovisa Persson från föreningen Vi Unga besökte seminariet i Almedalen. Hon berättar om Vi Unga som har tagit fram metoder för att hålla årsmöten för barn under 12 år.Hon tror inte att svaret är att alla unga tycker traditionella föreningar och mötesformer är tråkiga.

- Jag tror inte vi ska förringa engagemanget hos unga att faktiskt vara med i ett årsmöte. Men vi kanske måste se till att det blir roligare och enklare och mer tillgängligt, säger Lovisa och fortsätter:

- Det handlar mycket om inkludering i alla processer. Skapa förståelse för varför den demokratiska processen är viktig. Förklara att vissa saker kan vi göra nu och vissa saker kan vi göra efter årsmötet.

Monica menar att oavsett ålder på de som vill vara med i en förening, så behöver det finnas en tillåtelande attityd hos de som varit medlemmar i föreningen under en länge tid. Samhället förändras och kanske är inte den där idén som blev tokig för tio år sen, så dålig idag.

- Säg aldrig ”det där har vi gjort förut, det går inte”. Låt människor vara entusiastiska och prova sina idéer.

Folkrörelserna behöver hitta konkreta saker som kan underlätta för människor att kanalisera sitt engagemang, menar Maria.

- Barnpassning kan vara en sån sak som gör att föräldralediga eller ensamstående kan engagera sig. Sen ska man heller inte behöva vänta till nästa årsmöte innan man kommer in i föreningen.

- Men alla bor ju nånstans även om många inte bor som de önskade, fyller Monica i. Runt boendet skulle vi kunna göra så enormt mycket mer om vi går samman i civilsamhället. ABF är en motor där föreningarna behöver stöd, samverkan och samarbete kan vi göra så enormt mycket mer.

Panelen är överens om att folkrörelserna måste förändra sig inifrån för att locka fler nya medlemmar, förtroendevalda och engagerade. Men de demokratiska värdena får inte gå förlorade, menar Hasse.

- Hur ska vi kunna matcha kraven på att vara en korrekt organisation med att unga personer ska kunna driva bara en fråga under en begränsad tid? Vi har inte funnit de formerna än. Men vi funderar!