Inget rekord att vara stolt över

Sverige har återigen slagit ett rekord. Men denna gång är det tyvärr inget att vara särskilt stolt över.

GP redovisar i dag nya siffror över utvecklingen av byggkostnader i Europa, vilka visar att Sverige nu ligger i topp inom samtliga EU länder. Sverige placerar sig enligt undersökningen 66 procentenheter över EU snittet.

Att det är dyrt att bygga är ingen nyhet, men man kan ju ställa sig frågan varför vi inte har identifierat orsaken till denna topplacering och vidtagit åtgärder för att vända denna negativa trend.

Johan Lindholm, förbundsordförande för Svenska byggnadsarbetarförbundet avvisar påståendet om att lönekostnaderna för svenska byggarbetare skulle vara orsaken till att kostnaderna sticker i Sverige. Istället pekar han på de enorma aktieutdelningar som byggbolagens ägare kräver.

Lägg därtill prislappen på svenskt byggmaterial, materialsvinnet på byggarbetsplatser, samt att markpriser och kommunala avgifter skjutit i höjden, så hittar du säkert några bidragande orsaker till Sveriges förstaplats.

Vad som är än mer oroande är att flera byggare avstår att bygga hyresrätter till förmån för byggandet av bostadsrätter och äganderätter, vilka ger snabbare avkastning och säkrare ekonomiska kalkyler.

De nyproducerade hyresrätter som kommer ut på marknaden riskerar att få allt färre intresserade då hyran blir så hög att alltför många människor inte har råd.

Vi kan komma att hamna i en situation att bostadsbristen består samtidigt som det finns överskott av nybyggda hyresrätter som ingen har möjlighet att teckna kontrakt på.

Medicinen är då absolut inte att bygga färre hyreslägenheter, utan att se till att det som byggs får en skälig hyresnivå som flera inkomstgrupper kan efterfråga. Det måste till kraftfulla nationella åtgärder där hyresrätten får likvärdiga skattevillkor som andra boendeformer.

Men kommunerna har också en läxa att göra. Utnyttja det statliga investeringsstöd som finns, bryt upp totalentreprenadsystemet och dela upp projekten på flera entreprenörer så att små och medelstora byggare har en chans att komma in och konkurrera. Det innebär att fler kan lämna anbud på delar av byggprojektet.

Använd de prefabricerade hustyper som redan finns, till exempel Sabos Kombohus och de ramupphandlade hus som Sveriges Kommuner och Landsting har tecknat avtal om.

Inom Hyresgästföreningen vet vi att det finns goda exempel från en rad håll i landet på bostadsföretag som lyckats pressa byggkostnaderna och därmed få lägre hyresnivåer. Ett sådant exempel är Västerås där det kommunala bostadsbolaget både använt det statliga investeringsstödet. beställt Kombohus och fått ner hyran med närmare 3 000 kronor för en tvårummare.

Vi uppmanar därför Göteborgs kommun att lära av de goda exempel och utnyttja alla möjligheter som redan finns för att pressa kostnaderna.

Anna Lönn Lundbäck, regionchef Hyresgästföreningen i västra Sverige

• bostadsbyggande