Hyresgäster i protest mot ombildning i Hammarkullen

I går kväll samlades omkring 200 hyresgäster på Hammarkulletorget för att protestera mot Bostadsbolagets planer på att ombilda ett stort antal kommunala hyreslägenheter i området Sandeslätt till andelsägarlägenheter.

Manifestationen inleddes med en demonstration genom Hammarkullen. Utrustade med Hyresgästföreningens fanor och handgjorda plakat med budskap som ”Sälj inte de fattigas bostäder” och ”Hyresrätt gör livet lätt” gick deltagarna ett varv i området samtidigt som talkörer som ”Andelsrätt-inte här i Sandeslätt” ekade mellan hyreshusen.

Bakgrunden till manifestationen är ett beslut i allmännyttiga Bostadsbolagets styrelse. Beslutet innebär att runt 200 hushåll i Sandeslätt ska erbjudas att ta över sina lägenheter som andelsägarlägenheter i stället.

Andelsägarmodellen är relativt oprövad i Sverige men finns hos kommunala Botkyrkabyggen sedan några år tillbaka. Konceptet går ut på att hyresgästen kan välja att köpa loss sin lägenhet, precis som vid en ombildning till bostadsrätt. Men hyresvärden fortsätter att äga själva fastigheten och ansvara för löpande förvaltning, så som tak, fasader, utemiljö, avloppssystem och städning av allmänna utrymmen.

Modellen har dock mötts av kritik från flera håll bland annat för att den anses rättsosäker och även Framtiden-koncernens ordförande Socialdemokraten Lars Johansson har i en tidningsintervju uttryckt stark skepsis mot modellen..

Att motståndet är starkt i Hammarkullen mot såväl ombildningar som utförsäljningar stod helt klart vid gårdagens manifestation.

• -Vi vägrar gå med på att billiga hyresrätter ombildas till förmån för dyr nyproduktion, säger Hyresgästföreningens regionordförande Kristofer Lundberg som var huvudtalare på Hammarkulletorget i går kväll.
  • -Det här är en attack mot hyresrätten som boendeform och vi uppmanar Bostadsbolagets styrelse att dra tillbaka förslaget. Vi kommer inte att tillåta utförsäljningar och ombildningar av våra lägenheter varken här i Hammarkullen eller i övriga Göteborg.

• Lokal/regional påverkan

• utförsäljning