Hyresgästföreningen fixar feriejobb och sommaraktiviteter

Under sommaren ansvarar Hyresgästföreningen för en mängd olika feriejobb och ungdomsaktiviteter, ofta i samarbete med bostadsbolag och kommunala förvaltningar.

I Tynnered i Göteborg har ett 20-tal ungdomar fått sommarjobb inom projektet Tillsammans för Tynnered under ledning av en projektledare.

En av grupperna knackar dörr och pratar med de boende om förbättringar i området. De använder sig av ett digitalt kartverktyg som heter Maptionnaire, som även har använts i Hammarkullen och Hjällbo.

– Konceptet heter Örat mot marken. Det går ut på att man anställer ungdomar med förankring i området, utbildar dem kort i stadsplanering och skickar ut dem för att prata med hyresgäster, säger Alfredo Torrez, en av projektledarna vid Hyresgästföreningen, till Hem & Hyra.

Feriearbetarna i Tynnered är även med och anordnar lokala sommaraktiviteter för de yngre i området, planerar evenemang och gör filmer.

I Hammarkullen i Göteborg var en grupp feriearbetande ungdomar med och arrangerade festivalen Summer Dreams tillsammans med tre lokala hyresgästföreningar. Två andra grupper jobbar med att inreda och fixa i Aktivitetshuset.

I Norra Biskopsgården i Göteborg fixar en projektledare och fyra sommarvärdar roliga aktiviteter under hela juli för alla sommarlovslediga barn och unga från sju år. Vid fint väder håller de till på någon av gårdarna, vid Mosskanten eller vid Camp Nou mitt i området. Vid sämre väder hittar de på något roligt i lokalen Orkanen på Godvädersgatan 24.

I Rannebergen i Göteborg har en projektledare och en grupp feriearbetare sommaraktiviteter i form av discon, tävlingar och grillkvällar för i första hand mellanstadieelever upp till tretton år.

Det finns även lokala hyresgästföreningar som har sommaraktiviteter. Under några veckor i juli anordnar Pennygångens sommarfritids med frukost och enkel lunch i Hyresgästföreningens lokal i Högsbo i Göteborg, samt aktiviteter som fotboll, brännboll, filmvisning, pyssel och ansiktsmålning.

• Juridik

• om oss