Information om strandning i Varberg

Nyhet   •   Feb 20, 2013 13:59 CET

De privata fastighetsägarnas organisation i Varberg (GFR), har valt att stranda förhandlingarna om nya hyror. Fastighetsägarna krävde att få höja hyrorna med upp till 5 procent vilket Hyresgästföreningen vägrade att gå med på.

Fastighetsägarna försöker nu att få så många som möjligt att betala en högre hyra genom att skicka ut ett brev. I brevet anges en ny hyra som de ber dig godkänna med din underskrift.

Betala den gamla hyran!

Hyresgästföreningen rekommenderar att du fortsätter betala samma hyra som tidigare, även om du får avier där det står ett högre belopp.

Hyresvärden har inte rätt att säga upp ditt hyreskontrakt för att ni inte kommer överens om den nya hyran.

Vad säger lagen?
Hyreslagen säger att hyresvärden måste begära hyreshöjning skriftligen. För att hyreshöjningen ska vara giltig krävs dessutom en överenskom-melse om den nya hyran. Det är upp till hyresvärden att agera för att få en överenskommelse.

Du behöver inte göra någonting. Har du på hyresvärdens uppmaning eller påtryckning råkat betala den högre hyran eller skrivit under godkännandet av ny hyra, kan det fortfarande finnas möjlighet att ändra sig.

Om hyresgästerna fortsätter betala den gamla hyran måste hyresvärden vända sig till hyresnämnden för att försöka få igenom en höjning.

Kontakta Hyresgästföreningen
Hyresgäster som blir medlemmar innan 1 mars 2013 får hjälp och stöd från oss. Om du får en kallelse till hyresnämnden, ger vi dig juridiskt stöd om du vill. Det är en medlemsförmån och kostar inget extra utöver medlemsavgiften. Har du frågor, eller vill bli medlem, är du naturligtvis välkommen att höra av dig.

Ring 0771-443 443 eller skicka e-post till  forhandling.v-sverige@hyresgastforeningen.se

Denna information samt information om hur du betalar den gamla hyran finns i bifogad pdf.

Kommentarer (0)