Kul, lärorikt och inspirerande! Här är våra medlemsutbildningar 2019

Sugen på att lära dig något nytt? Nyfiken på hur du kan påverka ditt boende? Som medlem i Hyresgästföreningen kan du vidareutbilda dig inom en rad olika ämnen, från hyresförhandlingar till katastrofberedskap. Utbildningarna är gratis och ofta bjuder vi på mat eller fika i samband med utbildningstillfället.

Nyfiken på förhandlingar
För dig som kanske är intresserad av att ingå i förhandlingsdelegationer så småningom. Vad handlar det om? Hur går det till? Vad gör man? Hur kan du påverka för att nå våra mål?
6 mars och 18 september
Tid: 18.00–20.00

Nyfiken på styrelsearbete
Du kanske är intresserad av att jobba i en styrelse men osäker på vad det innebär? Den här dagen ger dig en inblick i rollerna som finns i Hyresgästföreningens styrelse. Vi går också igenom stadgar och styrdokument för att visa vilka möjligheter och skyldigheter som följer med ett uppdrag.
9 mars och 5 oktober

Avfall och miljö
I kursen går ni igenom hur man kan minska på sitt avfall och hur man kan komma högre upp på “avfallstrappan”. Vi vill minska sophögarna och öka återanvändning samt återvinning.
Datum:
Tre onsdagar med start 13 mars.
Tid: 17.30-20.00.

Gör din egen podcast
I kursen får du lära dig enklare inspelninsteknik, redigering, hur du lägger upp din pod och annat man bör tänka på för att komma igång med en podcast. Vi har all inspelningsteknik du behöver och vi lär oss av goda exempel som Pennypodden.
Fem torsdagar med start den 14 mars, fem torsdagar med start den 29 augusti
Tid: 18.00–20.30

Nyfiken på Hyresgästföreningen
En introduktionsutbildning för dig som är ny medlem, eller för dig som varit medlem länge men kanske inte varit aktiv. Här får du lära dig om föreningens syfte, organisation, historia, idé och verksamhet. Du får praktiska tips på hur du kan engagera dig och påverka.
16 mars och 9 november
Tid: 09.30–16.30

Överlever du en katastrof?
Hyresgästföreningen och ABF:s studiecirkel förbereder dig i hur du bäst överlever en zombieapokalyps. Med hjälp av Herman Geijers bok ”Överlev katastrofen, tolv sätt att förbereda dig” diskuterar vi vilka scenarion som kan vara troliga inom en snar framtid. Till exempel en ökad risk för extremväder och oroligheter på grund av brist på naturresurser. Med hjälp av populärkulturens zombies som exempel, går vi på ett lättsamt sätt igenom hur du kan överleva i ett samhälle där viktiga samhällsfunktioner slutar att fungera. Hur du kan förbereda dig samt hur livet i en postapokalyptisk värld skulle kunna tänkas bli.
Fem tisdagar med start 9 april
Tid: 17.30-20.00.

Nyfiken på bostadspolitik
På den här utbildningen går vi igenom hur vi kan påverka politiker och andra beslutsfattare, hur en kommun fungerar och vilka personer som fattar besluten. Vi granskar också regeringarnas bostadspolitik, bostadsbristen och behovet av fler hyreslägenheter. En av Hyresgästföreningens viktigaste uppgifter är att arbeta för ett bättre boende och påverka samhällsutvecklingen.
Datum: 13 april och 16 november
Tid: 09.30–16.30

Nyfiken på att arbeta i projekt
Ofta hör en talas om projekt, men vad är det egentligen. Vilken typ av verksamhet passar att bedriva i projektform. I Hyresgästföreningen drivs en mängd projekt, stora som små.
- Hur går det till och vad blir resultatet?
- Vad finns det för utvecklingspotential i ditt bostadsområde att driva projekt?
- Vad skiljer stora från små projekt? Du kanske själv har en projektidé liggande i lådan. Det finns möjlighet att diskutera vägar från idé, till projektbeskrivningar, direktiv och förverkligande.
Datum: 13 april och 23 november

Podcast fortsättning
Har du startat en podcast eller är på väg att starta en? Då kan du gå fortsättningskurs. Du behöver inte ha gått nybörjarkursen för att delta, men du bör ha koll på grundläggande inspelningsteknik och ljudredigering. Syftet är att tillsammans ge varandra tips och idéer kring att göra en podcast.
Datum: Fem torsdagar med start 25 april, fem torsdagar med start 10 oktober
Tid: 18.00–20.30

Ekologisk odling
Visst är det något särskilt att äta det man själv har odlat? Är du intresserad av lära mer om odling, särskilt ekologisk odling? Vill du få reda på hur man sköter sin egna lilla pallkrage, balkonglåda eller odlingslott, får bättre och större skördar, minskar skadeangrepp - och får kunskap om vilka grödor som passar att odla efter varandra för att på så sätt förlänga odlingssäsongen?
Datum:
6, 13, 22 maj, samt 3 och 10 juni (fem tillfällen).

KURSANMÄLAN:
Anmäl dig till någon av våra kurser till Jenny Björkman Stjärnroth på 010-459 24 30 eller till jenny.stjarnroth@hyresgastforeningen.se
Vi behöver ha din anmälan senast två veckor innan kursen startar. Bekräftelse på kursplats samt info om lokal skickas till dig innan kursen startar.

• om oss
  • engagemang