Stenungsund billigaste kommunen i Göteborgsregionen

Stenungsund har de lägsta taxorna för el, värme, avfall och vatten i Göteborgsregionen. Det framgår av slutrapporten från årets Nils Holgersson-undersökning som presenteras i dag.

Av de 13 kommuner som geografiskt tillhör Hyresgästföreningens västsvenska region kommer hyresgästerna i Stenungsund billigast undan. Månadskostnaden för en trerumslägenhet hamnar i år på 1 618 kronor.

Det kan jämföras med grannkommunerna Tjörn och Orust där motsvarande kostnad är 2 228 respektive 2 006 kronor per månad.

På ett år blir skillnaden mellan billigaste och dyraste kommun i regionen över 7 000 kronor.

• Till viss del kan skillnaderna förklaras av att det är dyrare att leverera vissa tjänster på grund av kommunens storlek och geografiska förhållanden, säger Anna Hamrin, utredare hos Hyresgästföreningen i västra Sverige. Men skillnaderna är ändå anmärkningsvärt stora och det är extra allvarligt eftersom det rör sig om verksamheter med bristande konkurrens och svag ställning för konsumenterna.

Rapporten visar också att under de 21 år som Nils Holgersson-undersökningen genomförts så har taxor och avgifter stigit tre gånger så mycket som konsumentprisindex, I år är den genomsnittliga höjningen i landet fyra procent samtidigt som övriga priser i landet i princip har stått stilla.

• Här har politikerna ett tungt ansvar att göra allt de kan för att hålla taxor och avgifter nere, säger Anna Hamrin.

Månadskostnad i kronor för el, värme, avfall och vatten

Rangordning i riketKommunKostnad 2015Kostnad 2016Förändring i procent
19Stenungsund1 5451 6185
25Göteborg1 5801 6353
29Partille1 6071 6452
35Mölndal1 5781 6666
51Varberg1 6631 7173
83Ale1 7331 7843
99Kungsbacka1 7521 8073
121Kungälv1 7621 8445
141Lerum1 8351 8843
163Härryda1 8321 9255
224Orust18802 0067
261Öckerö1 9552 0947
286Tjörn2 0852 2287

Alla priser är inklusive moms och avser en lägenhet på tre rum och kök,

Sedan 1996 har Nils Holgersson-gruppen, med representanter från HSB, Riksbyggen, Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna, varje år gett ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner gällande avfall, vatten och avlopp, el och fjärrvärme.

Rapporten i sin helhet finns här: www.nilsholgersson.nu

• nils holgersson
  • el