Dyra droppar på Tjörn - hälften så dyrt i Stenungsund

Tjörn har den näst högsta taxan för vatten och avlopp (VA) i Västra Götalands län. I grannkommunen Stenungsund kostar vatten och avlopp hälften så mycket. Det framgår av en delrapport ur årets Nils Holgersson-undersökning som visar på mycket stora prisskillnader mellan landets kommuner.

Av de 13 kommuner som ingår i Hyresgästföreningens västsvenska region ligger Tjörns VA-taxa klart högst. Här kostar vatten och avlopp över 7 700 kronor per lägenhet och år. I grannkommunen Stenungsund är motsvarande kostnad 3 599 kronor och i Göteborg, regionens billigaste kommun, 3 281 kronor.

Det innebär att ett glas vatten är mer än dubbelt så dyrt på Tjörn som i Stenungsund.

• En del av skillnaden förklaras av naturliga orsaker som till exempel geografi och kommunens storlek. Men vi tycker ändå att det är anmärkningsvärda skillnader, säger Anna Hamrin, utredare hos Hyresgästföreningen.
  • Totalt utgör taxor och avgifter runt en tredjedel av hyran och här har politikerna ett stort ansvar i att hålla taxorna så låga som möjligt.
KommunKostnad kronor/lägenhet/årPlacering riket
Göteborg3 281 49
Mölndal3 31955
Varberg3 37557
Partille3 45766
Stenungsund3 59975
Ale4 071126
Kungsbacka4 322146
Kungälv4 471159
Härryda4 507162
Orust4 901200
Lerum5 169224
Öckerö5 697250
Tjörn7 713289

VA-taxan redovisas för en typlägenhet på 67 kvadratmeter och bygger på Svenskt Vattens statistik 2016.

Källa Nils Holgersson 2016

Om du vill veta mer välkommen att kontakta:

utredare Anna Hamrin: 010 459 24 32

Hela undersökningen hittar du på http://www.nilsholgersson.nu/

Sedan 1996 har Nils Holgerson-gruppen, med representanter från HSB, Riksbyggen, Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna, varje år gett ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner gällande avfall, vatten och avlopp, el och fjärrvärme.

• va-taxor
  • nils holgersson
  • prisskillnader
  • tjörn
  • stenungsund
  • halland

Hyresgästföreningen organiserar 75 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.