Dyra droppar på Tjörn - lägst taxa i Mölndal

Tjörn har den tredje högsta taxan för vatten och avlopp i landet. Det framgår av en delrapport ur årets Nils Holgersson-undersökning som också visar på mycket stora prisskillnader mellan landets kommuner.

Av de 13 kommuner som ingår i Hyresgästföreningens västsvenska region ligger Tjörns VA-taxa klart högst. Här kostar vatten och avlopp nästan 105 kronor per kvadratmeter lägenhetsyta och år. I Mölndal som är regionens billigaste kommun är motsvarande kostnad drygt 44 kronor.

Det innebär att ett glas vatten är nästan tre gånger så dyrt på Tjörn som i Mölndal och nästan dubbelt så dyrt som i Tjörns grannkommun Stenungsund.

• En del av skillnaden förklaras av naturliga orsaker som till exempel geografi och kommunens storlek. Men vi tycker ändå att det är anmärkningsvärda skillnader, säger Jenny Juthstrand, utredare hos Hyresgästföreningen.
  • Totalt utgör taxor och avgifter ungefär en tredjedel av hyran och här har politikerna ett stort ansvar i att hålla taxorna så låga som möjligt.
KommunKostnad kronor/kvadratmeter/årPlacering riket
Mölndal44,4 32
Göteborg46,642
Varberg48,254
Partille51,973
Stenungsund53,482
Kungälv57.9109
Ale59,3122
Kungsbacka62,4143
Härryda63,9153
Orust69,4189
Lerum77,5230
Öckerö82,9249
Tjörn104,9288
MEDELPRIS RIKET63,8

Källa Nils Holgersson 2015

Om du vill veta mer välkommen att kontakta:

utredare Jenny Juthstrand: 010 459 24 32

Hela undersökningen hittar du på http://www.nilsholgersson.nu/

• Boendefrågor

• taxor
  • vatten
  • avlopp
  • tjörn

Hyresgästföreningen organiserar 72  000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.