Första hyresuppgörelsen klar i Göteborg

Den första hyresöverenskommelsen för år 2015 är klar i Göteborg. Privatägda Botrygg Göteborg AB och Hyresgästföreningen är överens om en hyreshöjning på 0, 45 procent från årsskiftet.

Det är en uppgörelse som båda parter är mycket nöjda med.

-  Botrygg ser en dämpad ekonomi i Sverige med mycket låg eller ingen inflation under 2015, säger Joachim Arcari, vd för Botrygg Göteborg. Det ger oss ett gynnsamt läge och därför är det här en rimlig nivå. Ränteläget har under 2014 varit rekordlågt och även detta är en bidragande orsak till att hyresvärdarna bör dela med sig av de lägre räntekostnaderna.

-  Med den här uppgörelsen vill vi också ta vårt ansvar för den rådande situationen på bostadsmarknaden, för hyresrätten och för de hushåll som är ensamstående eller ekonomiskt svagare i samhället.

Hyresgästföreningen har inför höstens förhandlingsomgång betonat vikten av att hyresvärdarna visar största möjliga återhållsamhet i sina hyreskrav inför 2015. Föreningen har redan begärt förhandlingar med ett antal av de större kommunala och privata hyresvärdarna i regionen och framhåller bland annat det samhällsekonomiska läget och hyresgästernas ekonomi som viktiga skäl för att hålla hyreskraven nere.

-  Därför känns det väldigt bra att Botrygg nu går i spetsen och visar att de är beredda att ta ansvar för sina hyresgäster, för den ekonomiska utvecklingen i stort och för att hyresrätten ska få förutsättningar att vara en konkurrenskraftig boendeform, säger Pedram Kouchakpour, förhandlingschef för Hyresgästföreningen i region Västra Sverige.

-  Vi förutsätter nu att fler hyresvärdar i Västsverige också är beredda att ta sitt ansvar för hyresutvecklingen.

Dagens uppgörelse, som omfattar Botryggs cirka 300 lägenheter i Göteborg, innebär att en genomsnittslägenhet som i dag kostar 7 200 kronor blir cirka 32 kronor dyrare per månad.

Vill du veta mer välkommen att kontakta

Joachim Arcari, vd Botrygg Göteborg, 010-516 30 00

Pedram Kouchakpour, förhandlingschef Hyresgästföreningen, 0702-99 94 32

• botrygg i göteborg ab
  • hyresrätt
  • samhällsekonomi
  • inlflation
  • ränteläge
  • ansvarstagande
  • hyresgästers ekonomi
  • pedram kouchakpour
  • joachim arcari

Hyresgästföreningen organiserar 70 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.