Hyran klar för 72 000 hushåll hos allmännyttan i Göteborg

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2018 09:00 CET

Carl-Johan Bergström, tillförordnad förhandlingschef för Hyresgästföreningen i västra Sverige. Foto: Emelie Asplund

Hyresmarknadskommittén i Stockholm har fattat beslut om årets hyror hos allmännyttan i Göteborg. Höjningen blir 1,2 procent från den 1 januari i år.

Beslutet berör de cirka 72 000 hushåll som bor hos Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon. Höjningen blir lika stor för samtliga lägenheter.

När hyresförhandlingarna inleddes i september förra året krävde de fyra bolagen, som i år förhandlat gemensamt via sitt moderbolag Framtiden, 3,5 procent i hyreshöjning. Ett alldeles för högt krav enligt Hyresgästföreningen.

Under hösten träffades parterna ett antal gånger utan att bolagen sänkte sina ursprungskrav, I stället valde Framtiden-koncernen att avbryta de lokala förhandlingarna. Ansvaret för hyresförhandlingarna togs därmed över av den partssammansatta Hyresmarknadskommittén i Stockholm.

Kommittén har nu beslutat att årets höjning blir 1,2 procent och att den gäller från 1 januari i år. Det innebär att hyreshöjningen för årets första tre månader tas ut retroaktivt, alltså i efterskott, på hyresavierna för april, maj och juni.

Tidigare års överenskommelser har oftast resulterat i att höjningarna blivit olika höga i olika områden beroende på bland annat vilken standard, service och underhåll som hyresvärden erbjuder i respektive område. Men så blir det alltså inte i år.

• -Däremot är vi överens om att vi inför kommande år vill fortsätta utveckla arbetet med kvalitetshyror för att åstadkomma en mer rättvis och systematisk hyressättning, säger Carl-Johan Bergström, tillförordnad förhandlingschef hos Hyresgästföreningen i västra Sverige.

Vill du veta mer välkommen att kontakta:

Carl-Johan Bergström 072 501 18 11

Hyresgästföreningen organiserar 76 500 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.

Kommentarer (0)