Hyran klar för 72 000 hushåll hos allmännyttan i Göteborg

Pressmeddelande   •   Mar 08, 2018 09:00 CET

Carl-Johan Bergström, tillförordnad förhandlingschef för Hyresgästföreningen i västra Sverige. Foto: Emelie Asplund

Hyresmarknadskommittén i Stockholm har fattat beslut om årets hyror hos allmännyttan i Göteborg. Höjningen blir 1,2 procent från den 1 januari i år.

Beslutet berör de cirka 72 000 hushåll som bor hos Bostadsbolaget, Familjebostäder, Gårdstensbostäder och Poseidon. Höjningen blir lika stor för samtliga lägenheter.

När hyresförhandlingarna inleddes i september förra året krävde de fyra bolagen, som i år förhandlat gemensamt via sitt moderbolag Framtiden, 3,5 procent i hyreshöjning. Ett alldeles för högt krav enligt Hyresgästföreningen.

Under hösten träffades parterna ett antal gånger utan att bolagen sänkte sina ursprungskrav, I stället valde Framtiden-koncernen att avbryta de lokala förhandlingarna. Ansvaret för hyresförhandlingarna togs därmed över av den partssammansatta Hyresmarknadskommittén i Stockholm.

Kommittén har nu beslutat att årets höjning blir 1,2 procent och att den gäller från 1 januari i år. Det innebär att hyreshöjningen för årets första tre månader tas ut retroaktivt, alltså i efterskott, på hyresavierna för april, maj och juni.

Tidigare års överenskommelser har oftast resulterat i att höjningarna blivit olika höga i olika områden beroende på bland annat vilken standard, service och underhåll som hyresvärden erbjuder i respektive område. Men så blir det alltså inte i år.

• -Däremot är vi överens om att vi inför kommande år vill fortsätta utveckla arbetet med kvalitetshyror för att åstadkomma en mer rättvis och systematisk hyressättning, säger Carl-Johan Bergström, tillförordnad förhandlingschef hos Hyresgästföreningen i västra Sverige.

Vill du veta mer välkommen att kontakta:

Carl-Johan Bergström 072 501 18 11

Hyresgästföreningen organiserar 76 500 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.