Hyresgästföreningen avbryter lokala förhandlingar

Hyresgästföreningen har i dag valt att avbryta de lokala förhandlingarna med kommunägda Familjebostäder i Göteborg. I stället blir det nu Hyresmarknadskommittén i Stockholm som får avgöra hyresnivån för nästa år.

Familjebostäder har under förhandlingarna krävt 1,8 procent i hyreshöjning. Hyresgästföreningen ser däremot inga skäl till att hyrorna behöver höjas och anser därför att hyrorna ska förbli oförändrade under 2016.

- Just nu står vi väldigt långt ifrån varandra och vår bedömning är att det finns små möjligheter att komma överens lokalt, säger Pedram Kouchakpour, förhandlingschef hos Hyresgästföreningen i västra Sverige. Därför har vi valt att låta Hyresmarknadskommittén ta över.

Kravet på 1,8 procent är mer än dubbelt så högt som de 0,88 procent som förra årets hyresuppgörelse landade på och motsvarar enligt Hyresgästföreningens beräkningar närmare 23 miljoner kronor.

- Vi har inte fått några som helst belägg för att ett ekonomiskt starkt bolag som Familjebostäder behöver ytterligare 23 miljoner kronor ett år som detta när de samhällsekonomiska förutsättningarna för bostadsbolagen är extremt goda, säger Pedram Kouchakpour.

Även de övriga två stora kommunägda bolagen i Göteborg har presenterat höga hyreskrav inför nästa år. Poseidons krav är 1,5 procent, drygt 29 miljoner kronor, och Bostadsbolaget kräver 1,25 procent vilket motsvarar ungefär 21 miljoner kronor.

- De här kraven visar tydligt att bolagen har helt orealistiska förväntningar och att politikerna i bolagsstyrelserna och bolagens verkställande ledningar lever i en helt annan verklighet än hyresgästerna.

Hyresmarknadskommittén i Stockholm ger stöd eller fattar beslut vid tvister i lokala hyresförhandlingar. Kommittén består av tre representanter från Sabo som är de kommunägda bostadsbolagens organisation och tre representanter från Hyresgästföreningens riksförbund.

Vill du veta mer välkommen att kontakta:

Pedram Kouchakpour förhandlingschef Hyresgästföreningen 0702-99 94 32

• familjebostäder i göteborg
  • hyresmarknadskommittén

Hyresgästföreningen organiserar 73 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.