Privatvärdar i Göteborgsregionen kräver upp till 5 procent

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 09:03 CEST

Även de privata fastighetsägare som är anslutna till branschorganisationen Fastighetsägarna kräver hyreshöjningar nästa år. Kravet är höjningar på upp till 5 procent från årsskiftet och berör omkring 44 000 hushåll i Göteborg och dess kranskommuner.

Fastighetsägarna har ännu inte redovisat hur höga hyreskraven är för enskilda fastigheter.

Skulle det högsta kravet bli verklighet innebär det att en lägenhet som idag har en hyra på 6 000 kronor blir 300 kronor dyrare per månad.

Hyresgästföreningen avvisar dock bestämt de här kraven. Det är goda tider för bostadsföretagen, räntan ligger på en fortsatt låg nivå och inflationen beräknas bli omkring en procent nästa år. Alla lägenheter är uthyrda samtidigt som ekonomin är fortsatt ansträngd för många hyresgäster.

-    Vi ser ingen anledning till varför bostadsbolagen behöver höja hyrorna nästa år, säger Pedram Kouchakpour, chef för förhandlingsenheten hos Hyresgästföreningen Region västra Sverige.De flesta bolagen har haft mycket bra ekonomiska förutsättningar hittills under 2012 och alla prognoser visar på ännu bättre förutsättningar under nästa år.

Tidigare har även kommunägda Bostads AB Poseidon med cirka 26 000 lägenheter i Göteborg krävt att få höja hyrorna med mellan 0,5 upp till 5,5 procent nästa år.

Vill du veta mer välkommen att kontakta:

förhandlingschef Pedram Kouchakpour 031-704 50 67

förhandlingsstrateg Göran Moberg 031-704 50 30

Hyresgästföreningen organiserar 68 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.

Kommentarer (0)