Protestdemonstration mot marknadshyror nu på lördag i Göteborg

De senaste veckorna har Hyresgästföreningen kraftsamlat mot marknadshyror över hela landet. Så ’även i vår region där medlemmar, förtroendevalda och anställda varit runt på gator och torg och i bostadsområden för att prata om vad ett införande av marknadshyror skulle få för effekter för landets tre miljoner hyresgäster.

Om vissa partier får som de vill så kommer marknadshyra att införas efter valet. Visserligen kallar de det inte så utan pratar i termer av ”mindre reglerade hyror”, ”friare hyressättning” och ”mer flexibla hyror”. Men det kan inte tolkas på annat sätt än att de stegvis vill införa marknadshyror.

Marknadshyror innebär att hyresvärden själv bestämmer hur hög hyran ska vara – helt utan förhandling.

Marknadshyra skulle innebära höjda hyror för de allra flesta som bor i hyresrätt. Många skulle tvingas flytta då de inte längre har råd pch problemen med segregation, trångboddhet och hemlöshet tilltar. I Göteborg skulle hyrorna höjas med 32-50 procent och i i de mindre städerna med 20-30 procent.

Hyresgästföreningen kämpar för allas rätt till ett bra hem. Vi säger nej till marknadshyra, och ja till hyror som är förhandlade. Genom detta så har hyresgästen insyn, trygghet och ett starkt besittningsskydd.

Nu på lördag 1 september genomför Hyresgästföreningen en nationell protestdag mot marknadshyror. I Göteborg samlas vi på Olof Palmes Plats klockan 14.30.

Din redaktion är varmt välkommen att bevaka demonstrationen.

Vill du veta mer välkommen att kontakta: Kristofer Lundberg, regionordförande, 073-501 21 37

Pedram Kouchakpour, regionchef 070-299 94 32

• Lokal/regional påverkan

• hyreshöjning
  • demonstration
  • marknadshyra

Hyresgästföreningen organiserar 76 500 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.