Så här kan du bidra till ett mer hållbart och roligt samhälle

På lördag 10 september arrangeras Majorna-dagen i Göteborg. På plats finns Hyresgästföreningens projekt Ekologisk Stadsdel Majorna 2.0 som vill ge handfasta tips på hur du kan bidra till en mer ekologiskt hållbar stadsdel.

• Vi vill visa upp hur man i sin vardag kan ta några steg för att minska utsläpp och avfall och därmed bidra till en bättre miljö, säger My Welther, projektledare för Ekologisk Stadsdel Majorna 2.0.

Ekologisk Stadsdels program under Majornadagen består av tre delar som alla har siktet inställt på återbruk och på mer miljövänliga transportsätt än bilen:

”Från enhjuling till trehjuling” – pröva på cykling i alla dess former.

”Remaking-redesign” – ta med dina avlagda tyger och få hjälp att sy om dem till exempelvis användbara plagg.

Återbruka elektronik för mobil strömförsörjning” – även om din gamla laptop gått sönder – släng den inte – den kanske går att laga.

Ekologisk Stadsdel Majorna 2.0 finns på plats på Karl Johans Torg i Majorna mellan klockan 11-15.

Varmt välkommen att besöka oss under dagen!

Vill du veta mer välkommen att kontakta:

Projektledare My Welther, 0702 34 03 20

Majornadagen arrangeras av Majornas Samverkansförening som är en paraplyorganisation som består av 30 ideella föreningar som är verksamma i Majorna-Linné.

• majornadagen
  • ekologisk stadsdel
  • återbruk
  • cykel
  • majornas samverkansförening
  • engagemang

Hyresgästföreningen organiserar 75 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.