Succéloppis fyller tio år

Med runt 70 000 besökare har Megaloppis i Majorna vuxit till en folkfest med rötterna i en hållbarhetstanke. I år fyller arrangemanget tio år.

2009 hölls den första Megaloppisen i Majorna, Kungsladugård och Sandarna. Det var en del i projektet Ekologisk stadsdel Majorna.

– Det blev en megasuccé med en gång och efter det har loppisen varit ett stående inslag varje år med loppisbord utspridda i stora delar av stadsdelen, säger Kim Weinehammar, projektledare på Hyresgästföreningen för Megaloppis.

Tanken från början var att höja medvetenheten kring konsumtion men också visa hur mycket som går att återanvända.

– Megaloppis visar att människor kan skapa förändring genom att göra något tillsammans. Flera ton saker av det som inte säljs och går till nyanvändning på loppisen går till hjälporganisationer på plats. Vi strävar också efter att så mycket som möjligt av det som slängs ska återvinnas på ett miljöriktigt sätt.

För att uppmärksamma tioårsjubileet genomför Hyresgästföreningen en hel hållbarhetsvecka med ett tjugotal seminarier som lyfter olika aspekter av hållbarhetsfrågor innan veckan avslutas med Megaloppis som går av stapeln mellan klockan 11 och 17 den 26 maj. Under loppisdagen kommer det att finnas två scener på plats för att ge jubileet extra uppmärksamhet.

Megaloppis arrangeras av Hyresgästföreningen i samverkan med Familjebostäder, Bostadsbolaget, Wallenstam, Göteborgs stad, insamlingsorganisationer och lokala företagare.

Vill du veta mer är du välkommen att kontakta:

Kim Weinehammar, projektledare på Hyresgästföreningen region västra Sverige, 010-459 24 73.

• Lokal/regional påverkan

• västra götalands län
  • hållbarhetsveckan
  • hållbarhet
  • megaloppis
  • boinflytande
  • majorna
  • om oss
  • engagemang

Hyresgästföreningen organiserar 75 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.