Skip to main content

Nyheter Visa alla 7 träffar

Delta i Hyresgästföreningens fototävling Drömmen om ett hem

Delta i Hyresgästföreningens fototävling Drömmen om ett hem

Nyheter   •   Dec 05, 2018 08:00 CET

Delta i vår fototävling på temat Drömmen om ett hem! Mejla ditt bidrag till bofoto@hyresgastforeningen.se. Vi vill ha ditt bidrag senast fredag 22 februari 2019. Första pris är en middag för två på en restaurang. Andra och tredje pris är biobiljetter.

Vem äger berättelsen om förorten?

Vem äger berättelsen om förorten?

Nyheter   •   Nov 29, 2018 14:38 CET

– Segregation. Våld. Knark. Det var inte den förort jag växte upp i! Det säger Sagal Hussein i filmen Europas Brasilia. I filmen får vi följa Sagal som är född och uppvuxen i Hjällbo. Området byggdes upp under 60-talet i takt med att Göteborg växte kraftigt.Drygt 50 besökare kom till Arena: Första Lång för att se filmen och lyssna på det efterföljande panelsamtalet.

Växande inkomstskillnader ökar klyftorna på bostadsmarknaden

Växande inkomstskillnader ökar klyftorna på bostadsmarknaden

Nyheter   •   Nov 22, 2018 14:47 CET

Bostadsojämlikhet beror inte enbart på att det finns för få lägenheter. Att klyftorna på bostadsmarknaden växer är också en effekt av att inkomstskillnaderna i samhället ökar. Förlorarna är de som hamnar utanför och som inte har en chans att komma in på den ordinarie bostadsmarknaden.

Göteborgs stadsarkitekt vill se mindre asfalt och mer grönska

Göteborgs stadsarkitekt vill se mindre asfalt och mer grönska

Nyheter   •   Nov 01, 2018 12:03 CET

Göteborg har goda förutsättningar att kunna bli en stad för alla. Men det kräver att de satsningar som görs bidrar till en socialt positiv utveckling. Det anser Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö som i förra veckan diskuterade stadsutveckling under ett välbesökt seminarium arrangerat av Hyresgästföreningen.

Blogginlägg 1 träff

En välfärd som krackelerar - vi vill se en förändring

Blogginlägg   •   Okt 25, 2018 15:48 CEST

I början av mars 2003 klev jag in på allmännyttans kontor i Västerås. ”Hej! Jag har fått jobb här i staden och behöver någonstans att bo”, sa jag till kvinnan bakom luckan. Hon skrattade till lite och sa ”Ja, du är inte den enda!”. Jag fick veta att det kunde ta upp till tre år innan jag fick bostad. Jag ställde mig i bostadskö men lämnade Mimers kontor besviken och förvirrad.

Evenemang Visa alla 8 träffar

Europas Brasilia - en film om Sagal Hussein från Hjällbo

Evenemang   •   Nov 08, 2018 12:00 CET

Inspirerade av Le Corbusiers idéer om staden som en maskin, och estetiken från Brasiliens nya huvudstad Brasilia, försökte stadsplanerarna i Göteborg bygga en ny stad för 200 000 invånare, mitt ute i skogen. Ingenting blev som dom hade planerat. Europas Brasilia berättar den episka historien om de nordöstra förorterna i Sveriges största industristad Göteborg.Sagal är en 19-årig boxare från Hjäl...

2018-11-28, 18:00 - 20:00 CET

Arena: Första Lång, Första Långgatan 17 B, Göteborg. Närmaste spårvagnshållplats är Masthuggstorget.

Hur blir Göteborg en stad för alla? Möt stadsarkitekt Björn Siesjö

Evenemang   •   Sep 27, 2018 12:05 CEST

Under de närmsta trettio åren kommer Göteborg att växa och förändras enormt. Centrala Göteborg kommer att växa till dubbel storlek med 25 000 nya lägenheter och 45 000 nya arbetsplatser.Frågan är: Hur blir Göteborg en stad för alla? Hyresgästföreningen arbetar för allas rätt till ett boende till rimlig kostnad. Vi arbetar för långsiktighet och hållbarhet när det gäller hur vi bygger vår stad, b...

2018-10-25, 18:00 - 20:00 CEST

Arena : Första Lång, Första Långgatan 17 B, Göteborg (närmaste spårvagnshållplats är Masthuggstorget)

Crush Talks - Hur känns det att aldrig få en egen bostad?

Evenemang   •   Sep 13, 2018 14:42 CEST

Välkomna till Crush-Talks den 21 november med Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad vid Institutionen för urbana studier och verksam vid Institutet för bostadsforskning vid Malmö universitet.Carina Listerborn kommer att hålla ett föredrag omkring olika människors erfarenheter av att söka och hitta en bostad. Föredraget utgår ifrån bostadsberättelser ifrån den svåra bostadsmarknaden i Malm...