Skip to main content

Pressmeddelanden 3 träffar

Protestdemonstration mot marknadshyror nu på lördag i Göteborg

Protestdemonstration mot marknadshyror nu på lördag i Göteborg

Pressmeddelanden   •   Aug 30, 2018 11:03 CEST

De senaste veckorna har Hyresgästföreningen kraftsamlat mot marknadshyror över hela landet. Så ’även i vår region där medlemmar, förtroendevalda och anställda varit runt på gator och torg och i bostadsområden för att prata om vad ett införande av marknadshyror skulle få för effekter för landets tre miljoner hyresgäster.

Med marknadshyra chockhöjs hyran i Göteborg

Med marknadshyra chockhöjs hyran i Göteborg

Pressmeddelanden   •   Jun 11, 2018 07:00 CEST

Om marknadshyror skulle införas i Göteborg riskerar hyrorna att höjas med i genomsnitt 32-50 procent. Samtidigt skulle utrymmet för annan konsumtion minska med omkring 10 procent för Göteborgs hyresgäster.

Missa inte 50 kvadratmeter mosaikvägg i Hammarkullen

Missa inte 50 kvadratmeter mosaikvägg i Hammarkullen

Pressmeddelanden   •   Maj 28, 2015 10:00 CEST

Du är hjärtligt välkommen på invigningen av Mosaikfabrikens konstverk. Mosaikfabriken är ett stadsdelsutvecklande integrationsprojekt för ungdomar, barnfamiljer och nyanlända under konstnärlig ledning av Saber Alipanah och Aram Aziz’. Missa inte 50 kvadratmeter mosaikvägg på Hammarkulletorget.

Nyheter Visa alla 9 träffar

Växande inkomstskillnader ökar klyftorna på bostadsmarknaden

Växande inkomstskillnader ökar klyftorna på bostadsmarknaden

Nyheter   •   Nov 22, 2018 14:47 CET

Bostadsojämlikhet beror inte enbart på att det finns för få lägenheter. Att klyftorna på bostadsmarknaden växer är också en effekt av att inkomstskillnaderna i samhället ökar. Förlorarna är de som hamnar utanför och som inte har en chans att komma in på den ordinarie bostadsmarknaden.

"Vägra vägra marknadshyra - våra hyror blir för dyra"

"Vägra vägra marknadshyra - våra hyror blir för dyra"

Nyheter   •   Sep 03, 2018 14:33 CEST

Vägra vägra marknadshyra – våra hyror blir för dyra! Slagorden ekade mellan husen på Kungsgatan när Hyresgästföreningen i lördags genomförde en protestdemonstration i centrala Göteborg mot ett införande av marknadshyror i Sverige.

Fler bostäder byggs i länet men bostadsbristen består

Fler bostäder byggs i länet men bostadsbristen består

Nyheter   •   Aug 02, 2018 09:00 CEST

Bostadsbyggandet ökade under förra året i Västra Götalands län. Men trots det består bostadsbristen och många grupper har stora svårigheter att hitta det hem de så väl behöver.

Lägenhetsunderhåll och boinflytande hos bostadsbolaget Victoria Park

Lägenhetsunderhåll och boinflytande hos bostadsbolaget Victoria Park

Nyheter   •   Jun 12, 2018 09:00 CEST

Hyresgästföreningen och bostadsbolaget Victoria Park har i dagarna skrivit under två avtal. Det ena är ett avtal om inre lägenhetsunderhåll och det andra ett avtal om boinflytande för bolagets hyresgäster. Dessutom har parterna också enats om årets hyror.

Blogginlägg 1 träff

En välfärd som krackelerar - vi vill se en förändring

Blogginlägg   •   Okt 25, 2018 15:48 CEST

I början av mars 2003 klev jag in på allmännyttans kontor i Västerås. ”Hej! Jag har fått jobb här i staden och behöver någonstans att bo”, sa jag till kvinnan bakom luckan. Hon skrattade till lite och sa ”Ja, du är inte den enda!”. Jag fick veta att det kunde ta upp till tre år innan jag fick bostad. Jag ställde mig i bostadskö men lämnade Mimers kontor besviken och förvirrad.

Evenemang Visa alla 5 träffar

Hur blir Göteborg en stad för alla? Möt stadsarkitekt Björn Siesjö

Evenemang   •   Sep 27, 2018 12:05 CEST

Under de närmsta trettio åren kommer Göteborg att växa och förändras enormt. Centrala Göteborg kommer att växa till dubbel storlek med 25 000 nya lägenheter och 45 000 nya arbetsplatser.Frågan är: Hur blir Göteborg en stad för alla? Hyresgästföreningen arbetar för allas rätt till ett boende till rimlig kostnad. Vi arbetar för långsiktighet och hållbarhet när det gäller hur vi bygger vår stad, b...

2018-10-25, 18:00 - 20:00 CEST

Arena : Första Lång, Första Långgatan 17 B, Göteborg (närmaste spårvagnshållplats är Masthuggstorget)

Så skapar vi socialt hållbara städer och ökad integration

Evenemang   •   Jul 24, 2018 11:49 CEST

Går det att bo 12 personer i en tvåa? Vilka större förändringar har skett i vårt samhälle och hur har det påverkat livsvillkoren? Vilka goda exempel för att öka integrationen har genomförts i Göteborg? Vad har gjorts som visade sig inte funka alls och vilka lärdomar drogs av det?Hyresgästföreningen Hisingen välkomnar dig på ett samtal på temat ökad integration och socialt hållbara städer. Kom o...

2018-09-24, 17:00 - 20:00 CEST

Arena Första Lång. Första Långgatan 17 B, Göteborg. Närmaste spårvagnshållplats är Masthuggstorget.

Konsekvenser av marknadshyra i Göteborg

Konsekvenser av marknadshyra i Göteborg

Evenemang   •   Jun 01, 2018 14:33 CEST

Vad blir effekten om marknadshyror införs i Göteborg?I dag bestäms hyrorna efter förhandlingar mellan fastighetsägare och hyresgäster. Men från flera håll ifrågasätts det här systemet och i stället efterlyser kritikerna ”en friare hyressättning”. Något Hyresgästföreningen menar är ett första steg mot renodlade marknadshyror.Hyresgästföreningen har därför låtit analysföretaget Ramböll undersöka ...

2018-06-12, 08:30 - 09:30 CEST

Arena: Första Lång, Första Långgatan 17 B, Göteborg

Crush Talks med Kent Werne - Allmännytta eller egen nytta?

Crush Talks med Kent Werne - Allmännytta eller egen nytta?

Evenemang   •   Jan 08, 2018 15:14 CET

I samarbete mellan Hyresgästföreningen i Västra Sverige och det nationella forskarnätverket CRUSH, (Critical Urban Sustainability Hub) arrangeras våren 2018 tre samtal om bostadsfrågan.Samling 17.30 för kaffe o smörgås. Klockan 18 – 19 föreläsning och därefter diskussion till kl. 20. Kent Werne är journalist och författare till en rad böcker om de senaste decenniernas omvandling av Sverige. Bok...

2018-04-25, 17:30 - 20:00 CEST

Arena Första Lång, Första Långgatan 17 B, Göteborg (närmaste spårvagnshållplats Masthuggstorget)