Skip to main content

Pressmeddelanden Visa alla 6 träffar

Med marknadshyra chockhöjs hyran i Göteborg

Med marknadshyra chockhöjs hyran i Göteborg

Pressmeddelanden   •   Jun 11, 2018 07:00 CEST

Om marknadshyror skulle införas i Göteborg riskerar hyrorna att höjas med i genomsnitt 32-50 procent. Samtidigt skulle utrymmet för annan konsumtion minska med omkring 10 procent för Göteborgs hyresgäster.

Samarbete för ökat boinflytande

Samarbete för ökat boinflytande

Pressmeddelanden   •   Feb 14, 2018 09:00 CET

Nu tar Bostadsbolaget och Hyresgästföreningen ett samlat grepp kring trygghets- och trivselfrågor i fyra av Bostadsbolagets områden. I Rannebergen, Hammarkullen, Tynnered och Norra Biskopsgården startar nu en stor satsning för att öka inflytande, gemenskap och trygghet.

Ungdomar öppnar sommarcafé i Bergsjön

Ungdomar öppnar sommarcafé i Bergsjön

Pressmeddelanden   •   Jun 27, 2017 08:29 CEST

Onsdag 28 juni är det invigning för caféet som de sommarjobbande ungdomarna i Bergsjön tillsammans färdigställt i flera veckor. - Anledningen till att vi valt att driva cafét är för att vi vill ha en mötesplats där alla ska få vara med, där vi kan stärka gemenskapen i vårt område och föra oss samman, säger Alamin Saleh, en av de drivande.

Bergsjön behöver en bostadspolitik för dem som inte har råd att välja

Bergsjön behöver en bostadspolitik för dem som inte har råd att välja

Pressmeddelanden   •   Maj 27, 2015 15:00 CEST

Torsdag 28 maj står en orange dörr på Gärdsås Torg, med texten KAN MAN BO HÄR? Det är Hyresgästföreningens kampanjdörr, som vi ställer upp för att väcka intresse för bostadspolitiska frågor. Mellan klockan 14 och 18 finns aktiva från Hyresgästföreningen Norra Göteborgs bostadspolitiska grupp där för att prata med människor på plats.

Nyheter Visa alla 8 träffar

Delta i Hyresgästföreningens fototävling Drömmen om ett hem

Delta i Hyresgästföreningens fototävling Drömmen om ett hem

Nyheter   •   Dec 05, 2018 08:00 CET

Delta i vår fototävling på temat Drömmen om ett hem! Mejla ditt bidrag till bofoto@hyresgastforeningen.se. Vi vill ha ditt bidrag senast fredag 22 februari 2019. Första pris är en middag för två på en restaurang. Andra och tredje pris är biobiljetter.

Göteborgs stadsarkitekt vill se mindre asfalt och mer grönska

Göteborgs stadsarkitekt vill se mindre asfalt och mer grönska

Nyheter   •   Nov 01, 2018 12:03 CET

Göteborg har goda förutsättningar att kunna bli en stad för alla. Men det kräver att de satsningar som görs bidrar till en socialt positiv utveckling. Det anser Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö som i förra veckan diskuterade stadsutveckling under ett välbesökt seminarium arrangerat av Hyresgästföreningen.

Livlig debatt om bostadspolitiken i Göteborg

Livlig debatt om bostadspolitiken i Göteborg

Nyheter   •   Sep 07, 2018 14:05 CEST

Bostadsbidrag, byggsubventioner och marknadshyror. Det var några av ämnena som ventilerades under den bostadspolitiska debatt som anordnades av Hyresgästföreningen Östra Göteborg tidigare i veckan.

Alla barn har rätt till ett tryggt hem

Alla barn har rätt till ett tryggt hem

Nyheter   •   Apr 20, 2018 09:00 CEST

Att alla barn har rätt till ett hem borde vara en självklarhet. Men så ser inte verkligheten ut. Bara i Göteborg bedöms över 1 600 barn sakna en fast punkt de kan kalla hemma.

Blogginlägg 3 träffar

En välfärd som krackelerar - vi vill se en förändring

Blogginlägg   •   Okt 25, 2018 15:48 CEST

I början av mars 2003 klev jag in på allmännyttans kontor i Västerås. ”Hej! Jag har fått jobb här i staden och behöver någonstans att bo”, sa jag till kvinnan bakom luckan. Hon skrattade till lite och sa ”Ja, du är inte den enda!”. Jag fick veta att det kunde ta upp till tre år innan jag fick bostad. Jag ställde mig i bostadskö men lämnade Mimers kontor besviken och förvirrad.

UNDERBAREN gjorde succé på Hammarkullekarnevalen!

UNDERBAREN gjorde succé på Hammarkullekarnevalen!

Blogginlägg   •   Maj 31, 2017 15:51 CEST

​Under helgen gick Nordens största karneval av stapeln i Göteborg, Hammarkullekarnevalen. Självklart var även många av Hyresgästföreningens medlemmar och förtroendevalda på plats i folkfesten. Alfredo Torrez är projektledare och jobbar med föreningarna i Hammarkullen. Projektet "Vårt Hammarkullen" backade upp den lokala hyresgästföreningen med att genomföra karnevalens "UNDERBAREN".

"Ett tak över huvudet räcker inte, barn behöver ett hem"

"Ett tak över huvudet räcker inte, barn behöver ett hem"

Blogginlägg   •   Nov 17, 2016 14:43 CET

Nyligen presenterade Stadsrevisionen en granskning om att Göteborgs stad inte lever upp till FN:s barnkonvention i sin hjälp till bostadslösa barnfamiljer. 1700 barn lever idag i Göteborg utan ett eget hem.

Evenemang Visa alla 7 träffar

Hur blir Göteborg en stad för alla? Möt stadsarkitekt Björn Siesjö

Evenemang   •   Sep 27, 2018 12:05 CEST

Under de närmsta trettio åren kommer Göteborg att växa och förändras enormt. Centrala Göteborg kommer att växa till dubbel storlek med 25 000 nya lägenheter och 45 000 nya arbetsplatser.Frågan är: Hur blir Göteborg en stad för alla? Hyresgästföreningen arbetar för allas rätt till ett boende till rimlig kostnad. Vi arbetar för långsiktighet och hållbarhet när det gäller hur vi bygger vår stad, b...

2018-10-25, 18:00 - 20:00 CEST

Arena : Första Lång, Första Långgatan 17 B, Göteborg (närmaste spårvagnshållplats är Masthuggstorget)

Crush Talks - Hur känns det att aldrig få en egen bostad?

Evenemang   •   Sep 13, 2018 14:42 CEST

Välkomna till Crush-Talks den 21 november med Carina Listerborn, professor i stadsbyggnad vid Institutionen för urbana studier och verksam vid Institutet för bostadsforskning vid Malmö universitet.Carina Listerborn kommer att hålla ett föredrag omkring olika människors erfarenheter av att söka och hitta en bostad. Föredraget utgår ifrån bostadsberättelser ifrån den svåra bostadsmarknaden i Malm...

2018-11-21, 17:45 - 20:00 CET

Arena Första Lång, Första Långgatan 17 B, Göteborg (närmaste spårvagnshållplats är Masthuggstorget.)

Så skapar vi socialt hållbara städer och ökad integration

Evenemang   •   Jul 24, 2018 11:49 CEST

Går det att bo 12 personer i en tvåa? Vilka större förändringar har skett i vårt samhälle och hur har det påverkat livsvillkoren? Vilka goda exempel för att öka integrationen har genomförts i Göteborg? Vad har gjorts som visade sig inte funka alls och vilka lärdomar drogs av det?Hyresgästföreningen Hisingen välkomnar dig på ett samtal på temat ökad integration och socialt hållbara städer. Kom o...

2018-09-24, 17:00 - 20:00 CEST

Arena Första Lång. Första Långgatan 17 B, Göteborg. Närmaste spårvagnshållplats är Masthuggstorget.

Välkommen på invigning av Aktivitetshuset Hammarkullen

Evenemang   •   Feb 27, 2018 14:14 CET

Nu är det äntligen dags för den officiella invigningen av Aktivitetshuset Hammarkullen- Lokalerna är färdigmöblerade och klara att användas av föreningar och privatpersoner som bor och verkar i Hammarkullen.Välkommen in och ta en titt på hur det ser ut! Vi bjuder på trevlig underhållning, alkoholfria drinkar, enklare mat och snacks.Aktivitetshuset drivs i samarbete mellan Göteborgs Stad, Bostad...