Hyresgästföreningen och Tillsammans för Uppsala i gemensam kampanj för socialt hållbara renoveringar

Just nu planeras omfattande renoveringar av hyreslägenheter i Uppsala, vilket kan leda till katastrofala påföljder för hyresgästerna. Vart tredje hyresgästhushåll riskerar att behöva flytta om hyran höjs med 50 procent. En höjning som dessvärre inte är ovanlig efter omfattande renoveringar.

Frågan är vart alla dessa människor ska ta vägen när de inte längre har råd att bo kvar utan blir renoveringsvräkta? Vad händer när området de tvingats flytta till också behöver renoveras? Vad händer när det inte längre finns några orenoverade områden kvar att flytta till?

Det här kan naturligtvis inte få fortsätta om vi vill skapa ett inkluderande samhälle där alla människors grundläggande behov av ett eget tryggt hem och inflytande över sin situation tillgodoses. Vi kan inte ha familjer som gång på gång rycks bort från sina hem och barn som med jämna mellanrum tvingas byta skola och kompisar.

Hyresgästföreningen i Uppsala påbörjar nu en kampanj ihop med Tillsammans för Uppsala för att få till stånd en förändring. I samband med det utlyser vi en fototävling, där vi i bild vill illustrera hur verkligenheten ser ut där människor kan komma att bli tvungna att lämna sina hem.

Uppsalahem är ett kommunalägt och allmännyttigt bostadsföretag och vi vill nu uppmana bolaget att gå före och visa vägen genom att se till att renoveringarna sker socialt hållbart.

Detta betyder:

Att kommande renoveringar inte blir för kostsamma

Att det införs ett alternativ med noll procents hyreshöjning

Att en viss andel (minst 25 %) av de lägenheter som renoveras kvarstår på den lägsta hyresnivå även efter att nuvarande hyresgäster flyttar så att det även i framtiden finns hyreslägenheter med låg hyra.

I samband med lanseringen av kampanjen kommer representanter från Tillsammans för Uppsala och Hyresgästföreningen att ha ett informationsbord och bjuda på fika. Journalister är välkomna att bevaka evenemanget och ställa frågor.

Tid: 1/4 kl. 14.00-15.00

Plats: utanför Uppsalahems kontor, St. Persgatan 28