Hyresgästföreningen uppmanar privata fastighetsägare till försiktighet

Kallelser till hyresförhandlingar börjar nu komma från de privata hyresvärdarna i Uppsala. Från Hyresgästföreningen skickas en tydlig signal. I år ska höjningarna hållas modesta.

-          Marknaden i Uppsala är stark och har redan höga hyresnivåer. Den nivå som nu råder räcker gott för att värdarna ska kunna fortsätta vara ekonomiskt starka, säger Isabelle Melin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen skickar nu ett öppet brev till samtliga privata hyresvärdar och ber dem ta ansvar för rimliga hyresnivåer i Uppsala. Grundinställningen är att man säger ja till ett nollbud på hyreshöjningar.

Hyresgästföreningen är beredda att titta på argument från hyresvärdar som vill höja hyrorna, men eftersom den övriga kostnadsutvecklingen varit låg och räntorna är historiskt låga ska även hyrorna hållas nere.

-          Det är bra för hyresgästerna, men också för Sverige och tillväxten, om detta också avspeglas i måttliga hyreshöjningar. Hyrorna i Uppsala kommun ligger på tio i topp över de högsta hyrorna i landet med endast några kommuner i Stockholmsområdet före oss på listan, säger Melin.

Mer information Isabelle Melin, förhandlingsledare, 018-18 93 07, 0727-14 58 16.

• Uppsala