Investeringsstöd möjliggör billiga bostäder

VÄSTERÅS. Trots ett rekordstort byggande är det många som har svårt att hitta en bostad i Västerås, men enligt en ny överenskommelse mellan Hyresgästföreningen och allmännyttiga bostadsbolaget Mimer kommer hyresnivåerna i det nya kvarteret Matboden på Vallby bli de billigaste på många år. Det statliga investeringsstödet för ökat bostadsbyggande är en viktig förutsättning för att hålla nere hyrorna.

För ett år sedan presenterade regeringen utformningen av det statliga investeringsstöd för ökat bostadsbyggande som nu möjliggör att Mimer bygger bostäder med lägre hyror än genomsnittet. Enligt en ny överenskommelse med Hyresgästföreningen kommer normhyran att vara 1255 kr/kvm. Det innebär att 1 rok på 35 kvm kommer att kosta 4593 kr/mån och att 2 rok på 45 kvm 5658 kr/mån.

När Hyresgästföreningen i fjol tog fram ett snitt på nybyggda tvårummare (60 kvm) var snittet 8500 kr/mån. De tvåor Mimer bygger nu blir nästan 3000 kr/mån billigare.

- Mycket av det som byggts de senaste åren har varit alldeles för dyrt. Därför är det viktigt att Mimer, med hjälp av det statliga investeringsstödet, nu visar att det går att bygga hyresrätter med rimliga hyror, säger Hyresgästföreningens förhandlare Helena Nordlund.

Kvarteret Matboden vid infarten till Vallby Centrum kommer att omfatta två sexvåningshus och totalt 94 små ettor och tvåor. Husen är så kallade Kombohus, ett huskoncept från Sabo, Sveriges allmännyttiga bostadsföretag. Genom stora ramupphandlingar som pressat priserna har Mimer kunnat hålla kostnaderna nere.

- Vi hoppas att fler bostadsbolag förstår att det finns en stor efterfrågan på mindre lägenheter med rimliga hyror och tar efter det Mimer nu gör på Vallby, säger Helena Nordlund.

Miljardstöd kan ge billigare bostäder i Västmanland
När investeringsstödet presenterades förra hösten välkomnade Hyresgästföreningens regionchef Johan Pelling förslaget. Läs det tidigare pressmeddelandet här.

Få hushåll har råd med nya hyresrätter
Hyresnivåerna på nybyggda bostäder i Västerås är så höga att endast en minoritet av hushållen har råd att efterfråga en normalstor tvårummare. Läs det tidigare pressmeddelandet här.

Vallby blir pilot för billiga bostäder
Hyresgästföreningens bostasdpolitiska utredare Johan Lindahl kommenterar planerna på att bygga billiga bostäder på Vallby. Läs mer här.

Information om investeringsstödets utformning hittar du på Boverkets hemsida.

KONTAKTPERSONER

HELENA NORDLUND, förhandlare, 070 - 975 90 18