Krav på hyreshöjningar i Arboga och Kungsör

Pressmeddelande   •   Nov 07, 2011 12:43 CET

Kungsörs Fastighets AB och Arbogabostäder AB har båda begärt förhandling om höjda hyror från 1 januari 2012.

Kungsörs Fastighets AB som har 806 bostäder har till Hyresgästföreningen begärt att få höja hyrorna med 29 kronor/kvadratmeter, vilket motsvarar 3,7 procent

Detta motsvarar cirka 181 kronor mer månad för en lägenhet på 75 kvadratmeter.

Arbogabostäder AB (tidigare ABO) som har 312 bostäder har till Hyresgästföreningen begärt att få höja hyrorna med 4,4 procent. Detta motsvarar drygt 220 kronor mer månad för en lägenhet på 75 kvadratmeter.

- Vi lever i en mycket ekonomisk osäker och orolig tid. En effekt av detta är att räntorna ligger på en fortsatt låg nivå. Detta borde leda till lägre hyreshöjningskrav, säger Hans-Göran Lång, förhandlingsledare .

- Vi uppmanar företagen och kommunledningarna till stor återhållsamhet i förhandlingarna. Detta med tanke på den ekonomiska osäkerhet som finns runt om oss, säger Hans-Göran Lång.

Mer information: Hans-Göran Lång, förhandlingsledare Hyresgästföreningen, 021 15 39 05.