Krav på rättvisa villkor i boendet!

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2010 10:39 CEST

Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle kräver rättvisa villkor på bostadsmarknaden

120 aktiva hyresgäster i Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle var samlade i helgen i Teknikparken i Gävle för att diskutera och planera 2011 års verksamhet. Mötet antog  ett uttalande med krav om rättvisa villkor på bostadsmarknaden, skattereformer som förbättrar för hyresrätten och ROT-avdrag som även ska gälla för hyresrätten. Uttalandet bifogas.

Hyresgästföreningen har en vision, som finns formulerad i en agenda som sträcker sig fram till år 2016: Ett tryggt boende där människor och samhälle utvecklas. Utifrån den visionen arbetade deltagarna med att planera nästa års verksamhet i samtliga 19 hyresgästföreningar som finns i region Aros-Gävle.

Mötet avslutades med ett panelsamtal kring bostadspolitiken efter valet. Medverkande var Barbro Engman, förbundsordförande i Hyresgästföreningen, Lennart Sjögren, avgående partisekreterare (KD), Ola Ström, kommunikationschef Fastighetsägarna Mellansverige och Raimo Pärssinen, riksdagsledamot (S). Ulf Jönsson var moderator. Barbro Engman efterlyste bland annat en ”miljöhuspremie”. Det borde vara lika förståndigt som de miljöbilssubventioner som regeringen infört, hävdade Barbro. Och förmodligen ännu mer lönsamt eftersom 40 procent av energianvändningen sker i bostäderna.

Utförligare artikel om paneldiskussionen kan läsas på www.hemhyra.se

Med information kan ges av Börje Larsson, regionordförande, tfn 0767-98 08 37.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vi finns representerade i ca 3 000 bostadsområden. Det finns drygt 11 000 förtroendevalda som har valt att arbeta aktivt för Hyresgästföreningen.