Nya hyror i Mimer klara

Efter rekommendation från Hyresmarknadskommittén får Mimer höja hyrorna med i genomsnitt 2,45 procent fr o m 1 april 2019.

-Det är högre än vi hoppats på, men hyresgästerna har åtminstone sluppit höjning under perioden januari till mars, och utslaget på hela 2019 blir höjningen 1,83 procent, säger Johan Kretz, förhandlare vid Hyresgästföreningen i Västerås.

De allra flesta hyresgästerna får en höjning om 2,61 procent, vilket ungefär motsvarar 200 kr/månad för en normal trerumslägenhet. De som bor i nyproducerade hus med så kallad presumtionshyra får en något lägre höjning, 1,6 procent.

Årets förhandlingar var ovanligt tuffa, och Mimer valde i januari månad att frånträda dem och i stället hänskjuta dem till Hyresmarknadskommittén, ett tvistelösningsorgan med representanter för Hyresgästföreningen och de allmännyttiga bolagens paraplyorganisation. Hyresmarknadskommittén rekommenderade parterna att komma överens om 2,45 procent.

Normalt brukar Mimer justera hyran den 1 januari. Att hyresgästerna fått vänta så länge på besked i år får Mimer ta på sig, anser Johan Kretz.

-De ville inte inleda förhandlingarna förrän i december och var väldigt tydliga med att de ville avvakta och se hur andra hyresförhandlingar runt om i landet avlöpte, säger han.

---------------------------------
Kontakt: Johan Kretz, förhandlare Hyresgästföreningen, 070-600 14 48