Överenskommelse med Rikshem om nya hyror

Nu har Hyresgästföreningen efter en långdragen förhandlingsperiod träffat en överenskommelse med Rikshem om 2019 års hyror. Överenskommelsen landade på 1,85 % från 1 maj 2019 och ligger i nivå med flertalet överenskommelser hos de privata bolagen i Uppsala.

Rikshem ursprungliga yrkande låg på 3,5 % i hyreshöjning från 1 januari 2019.

- Detta yrkande ansåg vi från Hyresgästföreningen inte hade någon grund i kostnadsökningar för bolaget och lade därför fram egna bud på betydligt lägre nivå. Det var en nivå som vi anser relaterar till förväntade kostnadsökningar, bland annat en väntad höjning av vattentaxan från 1 april med 12 %, säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

-Vi har också lyckats få igenom lägre höjningar i de renoverade områdena, vilket vi anser är viktigt. Dessa områden har redan väldigt höga hyror.

- Vi för även en dialog med Rikshem vad gäller förvaltning och service i områdena då vi får en hel del synpunkter från hyresgäster. Vår förhoppning är att bolaget ser seriöst på den kritik som framkommer och arbetar för att framåt förbättra kvalitén, säger Lena Jansson Nordin.

• Uppsala

Lena Jansson Nordin