Trygg är ingen vara - konst om renovräkning ställs ut i kyrkans sommarcafé

Svenska kyrkans populära sommarcafé i Vaksala församling ställer i sommar ut konstprojektet Våra Hems utställning Trygg är ingen vara. Projektet gestaltar hyresgästers perspektiv på några av de stora ombyggnationer som just nupågår i Uppsala.

I Uppsalastadsdelen Gränby pågår renovräkning – miljonprogrammet renoveras och de hyresgäster som inte har råd med den nya, högre hyran tvingas flytta.

Anneli Tidemar, diakon i Vaksala församling i Uppsala, har engagerat sig i hyresgästernas situation och beskriver den oro och besvikelse som spridit sig i hennes församling.

– Det är en väldig påfrestning för många, inte minst de äldre, att inte veta om man kan bor kvar i den lägenhet som varit ens hem under många år, säger Anneli Tidemar.

Våra hem
Med keramik, snickeri, akryl, tusch, film och foto har de jobbat tillsammans - en grupp konstnärer, de flesta också hyresgäster i Uppsalas stadsdel Gränby. Deras konst har tidigare ställts ut i Gränby centrum och i Galleri Åhuset men/och nu ska den även ställas ut i kyrkans sommarcafé. Projektledaren Åse Richard tror att utställningen kommer att locka både konstintresserade och samhällsengagerade personer att besöka sommarcaféet.

- Det är en gripande utställning i vackra omgivningar. Jag kan verkligen rekommendera alla som har möjlighet att besöka sommarcaféet och se utställningen, säger Åse Richard.

Vernissage: Söndag 28 juni kl 12.30

Utställningsdatum: 28 juni - 7 augusti (Obs! Nya datum!)

Öppettider: tisdag-fredag kl 11-15

Adress: Vaksala kyrkväg 2, 754 45 Uppsala