Tvångsförvaltningar ökar – Hyresgästföreningen kräver kontroll av köpare

Efter SVT:s avslöjande att antalet tvångsförvaltningar av hyresfastigheter ökar kraftigt kräver nu Hyresgästföreningen förkontroll av köpare av hyresfastigheter. Ökningen är särskilt hög i Västmanland.

-  Vem som helst kan i dag köpa en hyresfastighet, helt utan kontroll av lämplighet eller ekonomi. Den förvärvskontroll som tidigare fanns måste återinföras, säger Alexander Kuzmicki, chef för juridiska enheten på Hyresgästföreningen region Aros-Gävle och Mitt.

Hyresnämnden i Västerås täcker Västmanlands, Uppsala, Södermanlands och Dalarnas län och hanterar flest tvångsförvaltningsärenden i hela landet. Antalet ökar. Under 2012 avgjordes 33 ärenden, 15 fler än förra året och 25 fler än den hyresnämnd som har näst flest avgjorda ärenden.

-  Tvångsförvaltningar är ofta det sista verktyget vi har för att få en fastighetsägare att ta sitt ansvar. Våra jurister försöker hitta andra lösningar i första hand, men allt för ofta tvingas vi ta till denna utväg, säger Alexander Kuzmicki.

Hyresgästföreningen ansöker om tvångsförvaltning när en fastighet är i så dåligt skick att hyresgästerna drabbas och där värden inte går med på förbättringar förhandlingsvägen.

-  Det kan handla om hyresgäster med utfrusna lägenheter, att det finns rena fysiska säkerhetsfaror, att värden struntar i underhåll och städning, ibland att värden helt enkelt inte är möjlig att kontakta, säger Alexander Kuzmicki.

I flera av bruksorterna, bland annat i Norberg som drabbats av flera tvångsförvaltningar den senaste tiden, kan det också vara svårt att hitta aktörer som är villiga att ta sig an en tvångsförvaltning.

-  I Fagersta och Norberg har fastighetsägarna svårt att hyra ut och få pengar till renovering, vilket leder till att de som bor där har en sämre boendemiljö, och färre vill bo där. Det blir en ond cirkel, säger Alexander Kuzmicki.

Mer information:

018-18 93 03, 0709-75 90 29.

Faktaunderlag för utsagan om ökning av tvångsförvaltningar får du genom att sända ett mail till jens.lundberg@hyresgastforeningen.se

• Dalarna