Uppgörelse klar om Salabostäders hyror

Hyresmarknadskommittén har kommit med ett medlingsbud om nya hyror i Salabostöder. Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation anser att höjningen på 2,2 procent är för hög, men har ändå valt att acceptera budet.

- Chanserna att få till en bättre uppgörelse genom att driva ärendet vidare till en skarp prövning bedömer vi dessvärre som obefintliga,  utifrån våra tidigare erfarenheter från Hyresmarknadskommittén, säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare hos Hyresgästföreningen.

- Därför beslutade förhandlingsdelegationen att acceptera budet. Vi är inte nöjda, vi anser att nivån på hyreshöjningen är för hög, men i och med prövningen har vi inte längre kontroll över ärendet. Och genom att ytterligare dra ut på processen riskerar hyresgästerna att få en kännbar retroaktiv hyresskuld som vi vet blir jobbigt för många.

Det var i december som Salabostäder valde att avbryta och frånträda hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen gällande 2020 års hyror. Därmed gick ärendet vidare för prövning hos Hyresmarknadskommittén som återkom med ett medlingsbud till parterna.

Salabostäders ursprungliga yrkande innebar en hyreshöjning på 3 procent för samtliga lägenheter i beståndet. Yrkandet motiverades med förväntade kostnadsökningar och underhåll av fastigheterna.

Hyresgästföreningen ifrågasatte yrkandet utifrån inställningen att bolaget borde klara sina åtaganden med en mer modest höjning. Man anser fortfarande att det finns anledning att ifrågasätta den kostnadsutveckling som Salabostäder målar upp i sina prognoser, både när det gäller taxorna och underhållet.

När förhandlingarna bröt samman låg Hyresgästföreningens bud på 1,91 procent och Salabostäder hade backat till 2,4 procent.

Hyresmarknadskommitténs medlingsbud som Hyresgästföreningen nu accepterat ligger på 2,2 procent i hyreshöjning från 1 januari.

• Västmanland

Lena Jansson Nordin