Utförsäljningen - ett hårt slag för Mimers hyresgäster!

Kommunfullmäktige i Västerås röstade under torsdagskvällen ja till att sälja Mimers 750 lägenheter på Skallberget och Bäckby till D. Carnegie. En affär som Hyresgästföreningen mycket bestämt uppmanat kommunfullmäktige att rösta nej till.

– För hyresgäster som har valt att bo hos Mimer är det ett hårt slag att fastigheterna nu säljs ut till D. Carnegie. Allmännyttan är viktig att värna, vi behöver fler bra och billiga bostäder, inte färre. Beslutet betyder att det på sikt blir svårare för kommunen att ta sitt bostadsförsörjningsansvar säger Johan Pelling, regionchef på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningen har drivit ett aktivt arbete på de områden där utförsäljningen varit aktuell och många hyresgäster har varit oroliga och känner sig besvikna på de kommunpolitiker som nu valt att sälja deras hem. Hyresgästerna i Västerås vill ha stabila och långsiktiga hyresvärdar som vet att hyresgästers inflytande borgar för en ökad trygghet och sätter stadens utveckling framför kortsiktig ekonomisk vinst.

– Carnegie har som uttalad affärsidé att köpa upp fastigheter för att sedan renovera lägenheterna successivt med höga hyreshöjningar som följd. Det innebär att vi kommer att få färre lägenheter med rimliga hyror. Staden behöver fler hyresrätter så alla Västeråsare har råd att bo. Allmännyttan behövs mer än någonsin! slår Johan Pelling fast.

• utförsäljning
  • bostadspolitik