Hyresgästföreningen bjuder på frukost för allas rätt till ett bra hem

På onsdagsmorgonen den 23 maj kommer det att delas ut tusentals frukostpåsar i Helsingborg, Landskrona, Kristianstad, Hässleholm och flera andra orter i norra Skåne. Det är Hyresgästföreningen som med start klockan sju bjuder på en stadig goodiebag till sugna förbipasserande, samtidigt som föreningen skickar med ett viktigt budskap.

Syftet med aktionen är att belysa politikernas ansvar för allas rätt till ett bra hem. I frukostpåsen finns nämligen även ett vykort som ingår i en nationell namninsamling. På vykorten som kommer postas till ledande riksdagspolitiker i anslutning till valdagen uppmanar Hyresgästföreningen politiker att stå upp för den svenska modellen på hyresmarknaden och att se till att fler hyresrätter byggs med rimliga hyror. Men också att ingen ska tvingas flytta efter en renovering, på grund av hyreshöjning.

– En av de viktigaste frågorna är hyressättningen. Vi vill att den svenska modellen med hyresförhandlingar ska behållas och vidareutvecklas. Tyvärr hotas modellen från flera håll idag där vissa partier vill ta steg mot så kallade marknadshyror. Detta skulle innebära att hyresvärden får mer makt och själv kan bestämma hyran, vilket skulle leda till höjda hyror och mindre inflytande för hyresgästen, säger Merete Sundholm, ordförande i Hyresgästföreningen Privaten Helsingborg.

– Hemmet ska förknippas med trygghet, men tyvärr är det inte så för alla. Människors önskan om ökad trygghet måste alltid tas på allvar. Vi arbetar bland annat för att kommuner ska göra en stadsplanering som bidrar till att binda samman städer och som motverkar boendesegregation, säger Lennart Jönsson, ordförande i Hyresgästföreningen Höganäs.

Frukostpåseutdelningen genomförs av sju Hyresgästföreningar i norra Skåne och södra Halland. Totalt delas över 2 000 frukostpåsar ut till hungriga invånare under veckan.

På bland andra dessa orter kommer frukostpåsarna att delas ut:

• Broby, Halmstad, Helsingborg, Hässleholm, Höganäs, Kristianstad, Landskrona

Linus Fast, bostadspolitisk utvecklare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 16

• hyresförhandling
  • bostadspolitik