Bygg fler hyresrätter! Helsingborgs politiska partier i debatt om bostadsbristen på Mäster Palms plats den 7 augusti

Lördagen den 7 augusti klockan 12.00–13.30 deltar representanter från Helsingborgs samtliga politiska partier i en debatt om hur bostadsbristen ska lösas. Debatten är en del av Hyresgästföreningens kampanj ”Bygg Framtiden” som har pågått sedan förra året.

– Genom debatten vill vi visa på den stora bostadsbristen i Helsingborg. Det måste byggas 700 hyresrätter per år i Helsingborg de närmaste åren för att de ska räcka till, säger Merete Sundholm, ordförande för Hyresgästföreningen Privaten Helsingborg. Det är Helsingborgs stad som ansvarar för bostadsförsörjningen. Politikerna har alltså det yttersta ansvaret och de kan inte garantera en enda nybyggd hyresrätt i sina rapporter till Boverket och Länsstyrelsen. I år är det valår och det är glädjande att alla de politiska partierna och att även kommunalrådet Peter Danielsson ställer upp i debatten. Vi vill att det ska byggas mer, det är det som arrangemanget idag handlar om, och vi vill veta hur politikerna tänker hantera bostadsbristen.

Under debatten ska följande frågor tas upp:

• Ställer politikerna upp på att det behövs fler hyresrätter?
  • Hur många hyresrätter anser de att det behövs byggas?
  • Hur många nya hyreslägenheter lovar de inför nästa mandatperiod?
  • Hur ska Söderprojektet finansieras - med pengar från Helsingborgshem? Hur många hyresrätter ska byggas där?

Program lördag den 7 augusti

Plats: Mäster Palms plats, Helsingborg

Tid: Politikerdebatt kl. 12.00–13.30

Övriga aktiviteter: Vår inredda friggebod öppnar för besök kl. 10.30 och har öppet till kl. 14.00. Genom friggeboden sätter vi fokus på bostadsbristen och den trångboddhet som är en av följderna. Under dagen kommer artisten Jack att spela latinsk musik. Besökare kan skriva under vårt vykort i storformat för fler hyresrätter i Helsingborg. Vykortet kommer att lämnas till politikerna i Rådhuset.

Bygg Framtiden-turnén pågår i hela Sverige. På Hyresgästföreningens kampanjsajt www.byggframtiden.se finns mer info om kampanjen.

Hyresgästföreningen, region Norra Skåne

• berner lundgren
  • rickard persson
  • annika román lundskog

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Cirka 15.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.