Hyltebostäders nya hyror är klara

Pressmeddelande   •   Jan 10, 2018 11:00 CET

Foto: Colourbox

Förhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Hyltebostäder. Från och med den 1 februari 2018 höjs hyrorna med 0,75 procent.

– Vi är glada att tillsammans ha nått en överenskommelse och som alltid innebär förhandlingen en avvägning mellan företagets behov och hyresgästernas intressen. Bakom hyreshöjningen ligger generella kostnadsökningar inom fastighetsbranschen, säger Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Hyltebostäder äger och förvaltar omkring 530 lägenheter i Hylte kommun, vars hyresgäster Hyresgästföreningen företräder i hyresförhandlingen.

– Det finns idag krafter som vill införa marknadshyror i Sverige. Det skulle då vara upp till hyresvärden att ensam bestämma hyran, vilket skulle innebära kraftigt höjda hyror för landets hyresgäster. Att vi fortsätter att nå överenskommelser med bostadsbolagen visar att den svenska förhandlingsmodellen fungerar, säger Sofie Lindberg.

För mer information kontakta:
Sofie Lindberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 49
Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 06

Hyresgästföreningen region norra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder även juridisk service till våra cirka 43 000 medlemmar. Vi arbetar för att alla ska ha rätt till ett bra hem till rimlig kostnad. Regionen omfattar 24 kommuner i norra Skåne och södra Halland.