Hyresförhandlingarna klara för boende inom Svalövsbostäder

Förhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget AB Svalövsbostäder. Uppgörelsen innebär en höjning med i genomsnitt 1,00 procent från och med den 1 januari 2018 och i genomsnitt 0,95 procent från och med den 1 januari 2019. Detta är en rimlig hyresutveckling och en stabil uppgörelse som innebär trygghet för hyresgästerna.

Bakom hyreshöjningen ligger betydande kostnadsökningar, främst när det gäller fastighetsskötsel och försäkringar. Hyrorna i Svalöv sätts efter en hyressättningsmodell. Modellen går ut på att hyran beräknas utifrån olika egenskaper och kvalitéer i fastigheten och lägenheten. Detta betyder att lägenheter i samma fastighet kan få olika höjning beroende på olika storlek och standard.

– Eftersom uppgörelsen är tvåårig har vi skapat förutsägbarhet både för hyresgästerna och för företaget. Nivån avspeglar de goda ekonomiska förutsättningarna som råder, säger Anna Karlberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

AB Svalövsbostäder äger och förvaltar omkring 1 050 lägenheter i Svalövs kommun.

– Överenskommelsen med AB Svalövsbostäder är ett gott exempel på att den svenska förhandlingsmodellen fungerar, säger Anna Karlberg.

För mer information kontakta:
Anna Karlberg, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 21
Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 06

• hyresförhandling
  • svalövsbostäder