Hyresgästföreningen möter hyresgäster med bobil på Gustav Adolfs torg

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2017 09:45 CEST

Hyresgästföreningen region norra Skånes bobil. Foto: Mikael Malmborg

När hyran ska höjas i vissa hus och renoveringar ska göras runt torget, provar Hyresgästföreningen region norra Skåne nya sätt för att prata med och lyssna på hyresgästerna.

– Det är viktigt för oss att veta hur det är i husen – och se till att hyresgästerna känner till vad de får och inte får göra när deras hus ska renoveras, säger Merete Sundholm, ordförande i Hyresgästföreningen Privaten i Helsingborg.

Onsdagen den 23 augusti från klockan tio finns Hyresgästföreningen på plats på Gustav Adolfs torg för att prata med hyresgäster om hur det är att vara just hyresgäst. Runt torget finns hyresvärdar som vill renovera lägenheter och höja hyran. Hyresgästföreningen vill ta reda på hur det egentligen står till i husen.

– För att kunna höja hyran, måste hyresvärden förhandla om det med oss och det är inte gjort, säger Björn Agertoft, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningens "bobil" är en husbil som är dekorerad med Hyresgästföreningens färger och som ska användas till att köra ut i bostadsområden, på festivaler, vid mässor och andra evenemang för att möta hyresgäster och allmänheten. Både anställda och förtroendevalda finns med i bobilen – just denna gång fylls den med förhandlare, jurist, verksamhetsutvecklare och förtroendevalda från Helsingborg.

– Jag ser fram emot att göra detta. Det ska bli jättekul att prata med hyresgäster på ett nytt sätt när vi nu för första gången åker ut med vår nya bobil, säger Merete Sundholm, ordförande i Hyresgästföreningen Privaten i Helsingborg.

För mer information, kontakta:
Björn Agertoft (förhandlare, Hyresgästföreningen region norra Skåne), tel: 076-798 08 71