Hyresgästföreningen startar namninsamling mot kommunens planer på att använda ABK:s vinst till budgetunderskottet

Kommunalrådet Pierre Månsson i Kristianstad vill ta 10 miljoner kronor från ABK:s vinst till kommunens budgetunderskott. Det är nästan en hundralapp i månaden för hyresgästerna. Helt fel tycker vi! Därför startar Hyresgästföreningen en namninsamling som kommer att lämnas över till Pierre Månsson.

– Vi går inte med på att kommunen tar pengar från ABK:s vinst därför att det är en orättvis dubbelbeskattning av hyresgästerna. Något som både bostadsrättsinnehavare och villaägare slipper, säger Lotta Jidewå, ordförande Hyresgästföreningen Kristianstad.

– När kommunen tar pengar från ABK:s vinst försvagas bolagets ekonomi. Med sämre ekonomi blir det svårare för ABK att sköta underhåll och reparationer, avslutar Lotta Jidewå.

Hyresgästföreningen uppmanar också hyresgästerna att mejla in bilder på det som behöver underhållas eller repareras. Mejla bilderna till bilderabk@hyresgastforeningen.se.

För ytterligare information kontakta:
Petra Lundh, bostadspolitisk utredare Hyresgästföreningen, 042-19 81 44, 070-630 74 60
Lotta Jidewå, ordförande Hyresgästföreningen Kristianstad, 0730-24 36 25

• allmännytta