KKB i Kävlinge vill höja hyrorna med 1,12 %

KKB, Kävlinge Kommunala Bostadsbolag, har begärt förhandling om hyrorna för 2015. Företaget begär en höjning på i genomsnitt 1,12 procent eller 11,07 kronor per kvadratmeter.

KKB är det första allmännyttiga företaget i region norra Skåne som begär förhandling. Förhandlingen kommer att genomföras under de närmaste veckorna.

– Vi kommer nu att titta närmare på det underlag som vi har fått från företaget, säger Hyresgästföreningens förhandlare Peter Olsén.

Den 1 januari 2014 höjdes hyrorna med i genomsnitt 1,68 procent.

– Vi kan konstatera att yrkandet ligger betydligt under uppgörelsen föregående år. Detta är också rimligt med tanke på de låga räntorna och den låga inflationen. Vi ser detta som en värdemätare på att uppgörelserna i år bör hamna på märkbart lägre nivåer än 2013, säger Peter Olsén.

För ytterligare information kontakta:
Peter Olsén, förhandlare, 042-19 81 37
Evalena Agertoft, förhandlingschef, 042-19 81 21