Örkelljungabostäders nya hyror är klara

Förhandlingarna är nu klara mellan Hyresgästföreningen och det kommunala bostadsbolaget Örkelljungabostäder AB. Från och med den 1 januari 2018 höjs hyrorna med i genomsnitt 1,09 procent.

– Hyresförhandlingen innebär alltid en avvägning mellan hyresgästernas intressen och fastighetsägarens behov. Bakom hyreshöjningen ligger ett underhållsbehov i Örkelljungabostäder och generella kostnadsökningar inom fastighetsbranschen, säger Karl-Mikael Jensen, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Örkelljungabostäder AB äger och förvaltar omkring 120 lägenheter i Örkelljunga kommun, vars hyresgäster Hyresgästföreningen företräder i hyresförhandlingen.

– Att vi nu, tillsammans, nått en överenskommelse visar att den svenska förhandlingsmodellen fungerar, säger Karl-Mikael Jensen.

För mer information, kontakta:
Karl-Mikael Jensen, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 15
Evalena Agertoft, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region norra Skåne: 010-459 17 06

• örkelljungabostäder
  • skåne
  • hyresgästföreningen
  • hyresgäst
  • hyresförhandling
  • hyran

Hyresgästföreningen region norra Skåne förhandlar hyrorna för i princip alla hyresgäster i regionen och erbjuder även juridisk service till våra cirka 43 000 medlemmar. Vi arbetar för att alla ska ha rätt till ett bra hem till rimlig kostnad. Regionen omfattar 24 kommuner i norra Skåne och södra Halland.