Alla väntar på det oväntade

Blogginlägg   •   Apr 12, 2010 08:19 CEST

Här ser ni ett myller av folk vid Triangeln i Malmö som lyssnar när Behrang Miri rappar och när den rappa Agneta Wallin (standuppare, skådespelare) drar igång utfrågningen samtidigt som de äter pizza, försöker ta Jengapris och kollar in vad Malmöpolitikerna Anders Rubin (S) och Allan Widman(FP) hade att säga till alla ungdomar som vill slå sig ner i Malmö men som inte vet hur det ska gå till.
Solen sken i kapp med bostadsbristsanalyserna, den goda viljan och de politiska programförklaringarna denna lördag i Malmö när Hyresgästföreningen drog igång kampanjen Bygg Framtiden.

Malmö växer så det knakar vilket man inte kan säga om antalet hus. I Kristianstad vill man också växa och det gör man fast det där med bostadsbyggandet släpar liksom efter där med.

På Hem och Hus-mässan i Kristianstad dit vi drog vidare fanns ett myller av folk som redan hade bostad. Det förstår man för vad ska bostadslösa ungdomar göra med braskaminer, smarta element och balkonglådor.
Fast bostadsbrist är en familjeangelägenhet så det vimlade också av mödrar och farfädrar som vet hur det blir när unga människor inte får bli vuxna och flytta hemifrån.

I Malmö dök det upp oväntade politiker och i Kristianstad kom inte de man väntade.

Det är väl det som symboliserar bostadspolitiken. Alla väntar på det oväntade. Så varför inte slå till med en bostadsgaranti?
Alla som vill hjälpa Malmö och Kristianstad att växa och blomstra ska också garanteras en bostad. Det funkar ju uppenbarligen när man konkurrerar om studenterna genom att, som i Kristianstad, ha just en bostadsgaranti.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen