Barbros blogg: Att bo i andrahand är en nödlösning, inte en lösning

Blogginlägg   •   Feb 24, 2011 09:14 CET

Jag har aldrig träffat en enda människa som sagt att det vore härligt att få sova i någon annans säng, sitta i någon annans fåtölj, röra i någon annans grytor, aldrig kunna packa upp och dessutom tvingas betala en hisklig summa pengar för det.

För att sedan flytta till någon ny lägenhet under tre månader och betala för hög hyra så att förstahandshyresgästen eller bostadsrättsinnehavaren kan finansiera sin utlandsvistelse. För att sedan flytta igen, och igen.

Det är möjligen ett komplement, skriver jagvillhabostad.nu på Newsmill.

Varenda en av dem som hyr en lägenhet via de annonser som jag lagt ut idag skulle sannolikt få tillbaka mycket pengar om de gick till hyresnämnden. För meningen är inte att den som hyr en lägenhet av en fastighetsägare i sin tur ska hyra ut fastighetsägarens lägenhet för väldigt mycket mer än den kostar att hyra.

För att det ska gå schysst till så har den som hyr i andrahand ett skydd mot att bli utnyttjad. Men det funkar inte, bostadsbristen är alldeles för lockande att utnyttja och de bostadssökande är alldeles för desperata.

Det är därför man kan annonsera om att man tänker begå olagligheter. Bostad direkt har som affärsidé är att förmedla lägenheter till för hög hyra. Vilket väl får anses vara en märklig företeelse.

Handelskammaren
tror dock på människans godhet. Om uthyrarna bara slapp betala skatt på sin andrahandsuthyrning skulle de inte ta ut så hiskeliga summor i hyror.

Varken Skatteverket eller Handelskammaren har en aning om hur många som tar upp hyresinkomster på deklarationen. Det går nämligen inte att få fram.

Men nog har man lite svårt att tro att innehavaren av den 65 kvm stora tvåan på Kungsholmen som han vill hyra ut från 1.4–30.9 för 13 000 i månaden med en depositionsavgift på 13 0000 eller den som vill ha 16 000 i månaden för 52 kvm på Östermalm skulle genomgå en personlighetsförändring av sådant slag att de höll sig till regelverket.

Med tiden blir man lite desillusionerad. När villaägarna anlitade svart arbetskraft infördes ROT-avdrag för att hålla dem på rätt sida lagen, nu fuskar hantverkarna med ROT-avdragen och detta håller nu Skatteverket sysselsatt. Var håller alla till som tycker att även de som söker bostad ska behandlas schysst och inte utnyttjas till bristningsgränsen?

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen