Barbros blogg: Bostadskrisen seglar upp som en valfråga

Blogginlägg   •   Maj 01, 2014 13:43 CEST

Bostadskrisen seglar upp som valfråga sa Tomas Ramberg i Ekot. Strålande. Socialdemokraterna vill föra över 3 miljarder från de statliga bolagen till SBAB för att finansiera byggande av hyresrätter.Hyresgästföreningen har under den senaste tiden velat underhålla det pyrande intresset för att människor ska få tak över huvudet genom att ta fram ett antal rapporter om hur illa ställt det är.1. 289 000 unga vuxna saknar bostad visade vi i den senaste Mamborapporten som vi gjort i 16 år.2. Vi är ett land av bostadsköer visade vi i en genomgång av hur länge man får köa för en hyresrätt runt om i landet, kolla på härkanduköa.nu.3. Kopplingen mellan arbetsmarknad och hyresmarknaden belyste vi en forskningsrapport.4. Vi har tagit fram rapporter om att det blir på tok för dyra hyror i nyproduktionen.5. Vi har tagit fram en rapport om hur lite inflytande hyresgästerna har vid ombyggnader. 6. mm det finns säker fler.Men nu får man vara himla glad över att bostadsfrågan seglar upp. Nu gäller det att låta den ta sig fram för fulla segel. För nog är det lite märkvärdigt att detta högteknologiska och välmående land inte kan få till bostäder som befolkningen har råd att bo i.